Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
הרב עמאר נגד שטיינזלץ - כיפה

הרב עמאר נגד שטיינזלץ

"אין עצלות כעצלות השכל" אומר הרב עמאר ותוקף את הלומדים גמרא בפירושים קלים

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 18/08/09 00:00 כח באב התשסט

הרב עמאר נגד שטיינזלץ
יחצ, צילום: יחצ

בראיון שהעניק הרב הראשי לישראל, הרב משה שלמה עמאר ,לתחנת הרדיו "קול ברמה" החרדית דיבר הרב עמאר על האירועים הקשים הקורים לאחרונה במדינה ,על מצוקת החינוך והאלימות הגוברת.

הרב התייחס בדבריו למצוקת החינוך בארץ. "הכול מודים שהמצב פושט רגל, ממש פשיטת רגל בחינוך". הרב פירט בדבריו על כך שהתורה היא הפתרון היחיד לכל הקשיים. יש לא רק ללמוד את התורה אלא ממש "לעסוק בעמלה של תורה".


בהקשר הזה מוצא הרב בעיה קשה בלימוד גמרא מתוך ספרי גמרא מבוארים, כמו הפירושים המקובלים היום "שטיינזלץ" ו"שוטנשטיין".

"שמעתי שיש בני ישיבות שלומדים גמרא עם פירושים קלים" אומר בראיון הרב עמאר. "פירושים האלה עשו בשביל בעלי בתים שלא למדו גמרא מעולם, בשביל בעלי תשובה שלא למדו אף פעם. זה טוב בשביל להרחיב גבולות קודש. אבל בני ישיבה שתורתם אמונתם שיחפשו פירושים קלים? זה מראה כמה התרחקנו מעמלה של תורה".

הרב חוזר ומדגיש שיש "לשבור את הראש וללמוד את הרש"י בתוך הגמרא, לחדד את המערכות". לדבריו העצלות הגדולה ביותר היא לא עצלות פיזית כמו שרבים חושבים- "אין עצלות כעצלות הראש! העצלות הכי גדולה היא שאדם מתעצל להפעיל את השכל".

תלמוד "שוטנשטיין" נכתב בסיועו של גרום שוטנשטיין איש עסקים ונדבן יהודי אמריקאי שלפני מותו התוודע לרעיון הוצאת תלמוד מתורגם לאנגלית. הגמרא שוטנשטיין במהדורתה העברית, נחשבת כיום לאחת ממהדורות הגמרא המבוקשות בקרב תלמידי תיכון


תלמוד שטיינזלץ הוא מהדורה של התלמוד הבבלי בעריכת הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ). התלמוד במהדורה זו מנוקד, מפוסק ובנוסף לפירושים המקובלים נכללים בו תרגום של התלמוד מארמית לעברית בתוספת הסברים קלים, סיכומים, ביוגרפיות של חכמי התלמוד ועוד. כל אלה במטרה להקל על הלומד.


ב"מרכז שטיינזלץ" מנועים מלהתייחס לביקורת עקב סערות העבר. לדבריהם יש להם על מי לסמוך ובידיהם מכתב המלצה מהרב פיינשטיין, הרואה יתרון בגמרא "לא רק לאלו שכבר מורגלים בלימוד הגמרא, ורוצים להעמיק יותר, אלא גם לאלו שמתחילים ללמוד".


תלמוד שטיינזלץ עמד כבר למחלוקות רבות. גם הרב ש"ך ביקר את הפירוש ואמר כי לימוד פירוש שטיינזלץ יביא לשכיחת הלימוד והוא "סך כל זיק של קדושה ואמונה".


בתשובה לשאלה באתר כיפה ענה הרב שרלו כי ""הדברים מעידים יותר על אלה שכתבו נגד הרב שטיינזלץ מאשר עליו עצמו. הרב הוא מזכה הרבים בהיקפים בלתי רגילים, ולוואי והיו אלה שכתבו נגדו מעצימים את תלמוד התורה בישראל כפי שזכה הרב עצמו."


גם הרב שמואל אליהו השיב כי "העיקר הוא הלימוד הרציני והרצוף. ואין שום הבדל באיזה צורה אדם לומד. גם אין שום עניין להקשות על הלומד. זה לא משחק מוחות וכד זה לימוד תורת ה וכמה שהיא תהיה יותר בהירה - כך יהיה יותר טוב".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן