יש שכר לפעולתך

בארגון ישפה החליטו להלחם בנורמה: שדכנים מצליחים יקבלו תגמול כספי

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 04/11/09 00:00 יז בחשון התשע

יש שכר לפעולתך
סרוגים. צילום:רותם דותן, באדיבות ההפקה, צילום: סרוגים. צילום:רותם דותן, באדיבות ההפקה

בעמותת "ישפה" החליטו להילחם ולשנות את הנורמה לפיה השדכנים לא מקבלים תגמול כספי. בימים אלו חונכת העמותה יוזמה חדשה לפיה שדכן שיצליח להביא לנישואים יקבל תרומה כספית מקרן מיוחדת שהוקמה לשם כך.

אחד הדברים שעד היום מבדילים בין הציבור החרדי לבין הציבור הדתי לאומי בנושא השידוכים, הוא התשלום לשדכן", אומר גורי פרוידיגר, מנהל העמותה. "אצל חרדים יש נורמות שונות לפיהן שדכן מקבל 1000$ מכל צד, בעוד שהנורמה בציבור הדתי היא להסתפק במתנה צנועה לשדכן. רבנים רבים עומדים מאחורי חשיבה, לפיה, אם גם אצלנו יהיה מקובל לתת לשדכנים תגמול משתלם, הדבר יעודד יותר אנשים לעסוק בזה. להכיר בין בני זוג זו השקעה רבה, התגמול ידרבן ויגרום ליותר שידוכים לצאת לפועל".

פרוידיגר מדבר בכאב על מימדיה של תופעת הרווקות בציבור הדתי. "יש היום כ 50,000 רווקים ורווקות בגילאי 24-40. המצב הזה עצוב. זוגות שנישאים ולשניהם יש חברים רווקים מכירים בדרך כלל בין חבריהם עד מקסימום שתי הצעות, ועד שמתחילה השחיקה של לימודים, ילדים וכדו."

"מצאנו יהודי התורם בעילום שם" מסביר פרוידיגר. "הוא מוכן להעמיד קרן בתוך ישפה בה כל שדכן יקבל 1800 ₪ לאחר החתונה, ועוד מחצית מהסכום שהזוג משלם לעמותה אחרי החתונה (1000 ₪). כיום בישפה ישנם 200 שדכנים מכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד באר שבע, אנחנו מקווים מאוד שהצד החדש יוביל לנורמה חדשה בציבור הדתי ".

"אני חושב שזה דבר טוב מאוד" אומר הרב שלמה אבינר בתגובה ליוזמה. "יש הרבה אנשים המשקיעים המון זמן וכוח כדי להכיר בין אנשים וזה לא טלפון אחד או שניים. בימינו אנשים עסוקים גם בדברים אחרים ואם הם היו מקבלים על זה כסף הם היו מתמסרים. אמרתי המון פעמים בעבר שלשדכן צריך לשלם 5000 ₪ מכל צד בחתונה. זה משהו שצריך להכניס לנורמה כמו אצל החרדים, אצלם גם מי שמכיר לחברותא שלו מקבל את אותו הסכום. זו יוזמה מאוד ברוכה, כמובן שלא מתוך רדיפת בצע, אבל גם אם מישהו יעשה בשביל הכסף-לא נורא. להתחתן זה דבר ששווה הרבה כסף".

גם הרב יהושע שפירא תומך בהחלטה "רואים שדכנים שעושים הרבה מאמצים ומשקיעים הרבה כוחות- ובאמת מגיע להם. בכל דורות ישראל שדכנים קיבלו כסף. אין טעם להשקיע הון באולם ובצלם, אפשר להתפשר על הרבה דברים אבל על שדכן אי אפשר להתפשר. צריך לשלם סכום שיעודד שדכנים לעשות את עבודתם".