שאל את הרב

מי הם הגדולים המתירים שירות לאומי? - תוספת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/07/06 14:19 יח בתמוז התשסו

שאלה

נשאלו באתר עשרות שאלות בנושא השירות לאומי.

בגדול גישת הרבנים באתר היא בעד. אך רציתי לבקש בקשה קטנה אך כ"כ חשובה, מי הם אותם גדולי ישראל המתירים שירות לאומי?

זאת לא הפעם הראשונה שאני שואל, ומעולם לא נענתי.

ת"ל

תשובה

שלום וברכה,
וסליחה על העיכוב המשמעותי.
גדולי ישראל שמתירים שירות לאומי - כשהוא נעשה שלא בכפיה אלא מתוך בחירה של הבת, וכשהוא נעשה במסגרת כללי הצניעות - הם למשל הרב אליהו (ראה קישור לתשובה של בנו, שמדגיש תמיד שכל דבריו הם על דעתו של אביו:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=4617)

הרב אברהם שפירא, הרב נבנצל (אני יודע באופן אישי שהוא התיר ללכת לשירות לאומי שנעשה במסגרת טובה), הרב יעקב אריאל, ואני בטוח שיש עוד רבים אלא שכרגע איני משמש בתור לשכת מודיעין...
השבוע התחדש לי שגם החזון איש, שכתב ששירות לאומי הוא בבחינת ´יהרג ואל יעבור´, דיבר על שירות לאומי בכפיה, כלומר כזה המחוייב על פי חוק, ואין מדבריו כל ראיה לשירות לאומי הנוהג בזמננו.
ראה על כך:

http://www.yeshiva.org.il/ask/viewask.asp?id=21503

http://www.yeshiva.org.il/ask/viewask.asp?id=21543

כל טוב
יעקב.

[תגובה]:
אמנם החזו"א לא דיבר על התנדבות משום שלא היה מדובר על התנדבות אך מסתבר מאוד שהיה אוסר גם בהתנדבות כמו שעשו ממשיכי דרכו כהסטייפלער הרב שך ר´ צבי פסח פראנק ועוד וגם כאן נקטו בלשון של יהרג ואל יעבור. ויותר מזה אף הרב מרדכי אליהו אוסר ואפ´ בהתנדבות!!!
והנה ציטוט מתוך דברי הרב מרדכי אליהו:"אין שום היתר לאפשר לבנות ללכת לשרות לאומי אפילו מה שנקרא בהתנדבות".
(עיטורי כהנים,גליון 104,עמ´ 30,תשרי התשנ"ד)
ולגבי הרב שפירא אשמח למקור.
אז על מה אתם נשענים?

אני מפרסם כאן קישור לדעת גדולי ישראל בדבר ומקורות לדברי.
נ.ב
מסתמא שלא תפרסמו את הקישור. אז לפחות תפרסמו את ההודעה גם בלי הקישור, כי מחילה אבל דבריכם הם טעות ומטעים.

[תשובה לתגובה]:

שלום וברכה,
אני מקוה שדבריך נכתבים מתוך בקשה כנה של האמת, ועל סמך זאת אני מפרסם אותם.
את הקישור שהבאת אכן לא פירסמתי, משום שמדובר באתר שמבזה גדולי ישראל, ומשתמש לשם כך גם בחצאי אמיתות. מניסיון אני יודע שלא יפרסמו שם שום דבר שמנוגד ל"עובדות" שהם כותבים, גם אם יוכיחו להם באותות ובמופתים שהם משקרים במודע, ואם כן כל מבקש אמת ירחק מהם, כי הם לא כאלה.
אני מציע לך לעשות בדיקה פשוטה כדי שתיווכח בדבר בעצמך. ציטטת בשם הרב אליהו שלדעתו אין שום היתר ללכת לשירות לאומי. אין לי את חוברת עיטורי כהנים לפני ולכן אין לי דרך לדעת אם הציטוט הנ"ל (שמקורו באתר) הינו שלם או חלקי. בין כך ובין כך, הרב שמואל אליהו נשאל ישירות לדעתו של אביו, והוא השיב שאביו אינו מתנגד לשירות לאומי באופן גורף, אלא כל מקרה נידון לגופו, וכמו שכתבתי לפני כן. לכן גם אם הציטוט מהחוברת הוא ציטוט שלם, הרי יש לפניך הבהרה מפורשת המשלימה אותו.
ראה:
http://www.moriya.org.il/shut/indexid.asp?id=53

הצעתי היא לפנות לאתר אותו ציינת ולהציג בפניהם את הדברים. אם הם מבקשי אמת, אז הם יודו בטעותם. אולם אם הם יתעלמו מהדברים – סימן שאי אפשר להאמין למילה אחת שכתובה שם. מה דעתך?

לגבי דעתו של הרב אברהם שפירא, איני יודע בשביל מה אתה צריך מקור. הנחת היסוד שלי היא שיש בינינו יחסי אמון, לא? כיון שבכל זאת שאלת אכתוב שאיני יודע אם דעתו כתובה או שהיא נשארה כתורה שבעל פה. אתה מוזמן לגשת לישיבת מרכז הרב ולברר את דעתו ישירות.
איני רוצה להתפלמס על דעתו של החזו"א, מה שברור הוא שהוא עצמו לא התייחס לשירות לאומי בכפייה ואם תקרא את הקישור שהבאתי בפעם הקודמת תראה שגם הנימוקים שהוא כתב הם נימוקים לשלילת שירות לאומי בכפיה ולא בהתנדבות. יתכן כמו שכתבת שהוא היה אוסר גם בהתנדבות, כשם שיתכן שלא.
בתחילה חשבתי ששאלתך מכוונת לגדולי דור שבחיים. אני מבין שהתכוונת גם לגדולי דור שכבר בגן עדן, ולכן אזכיר שגם הרב צבי יהודה זצ"ל התיר ללכת לשירות לאומי ואף ראה בכך מצוה (שוב, כשהוא נעשה במסגרת כללי ההלכה והצניעות). אף כאן אין לי הוכחה כתובה לדברי ואיני רואה בכך צורך. אם אתה רוצה, אתה יכול לשאול את תלמידיו ישירות, למשל את הרב יעקב אריאל והרב זלמן מלמד, שמשיבים שניהם באתר ישיבה.
איני מתכוון להתפלמס כאן על הערכת גדלותם של תלמידי חכמים ולכן השמטתי מדבריך את המשפטים שעסקו בכך.
כל טוב
יעקב.

[תוספת לתשובה]: לאחר זמן התברר לנו שהמחלוקת ביננו לבין בעל האתר הנ"ל (המכנה עצמו יואל אלחנן) ביחס לשאלה מהי דעת הרב אליהו, היא למעשה מחלוקת בין... הרב שמואל אליהו עצמו לבין יואל אלחנן. ולא עוד, אלא שיואל אלחנן טוען שהרב שמואל אליהו פשוט משקר, כדבריו בדף הבית שלו: "ראשית-אולי תסביר לנו למה הר´ מרדכי אליהו צריך את בנו שידבר במקומו?? הוא לא יכול לענות בעצמו לשאלה זו?? הר´ שמואל אליהו לא נאמן עלינו באף מלה שיוצאת מפיו, ואין לו שום בעיה גם לומר ההיפך מדעת אביו".
אני רוצה להזכיר שהרב שמואל אליהו הוא יד ימינו של אביו הרב אליהו, והרב אליהו נותן בו אמון מוחלט. ניתן לעיין למשל בדברי הרב אליהו בהקדמה לקיצור שולחן ערוך שלו, שיצא בעריכת הרב שמואל אליהו. וצר לנו שבעל האתר הנ"ל לא מתבייש לכתוב כך כנגד תלמידי חכמים גדולים.
(כמובן שהטענה מדוע הרב אליהו צריך את בנו שידבר במקומו היא טענה מגוחכת. לרב אליהו יש עיסוקים רבים ואין לו זמן לשבת ולכתוב תשובות באינטרנט. וגם לי הקטן אין זמן בשביל לנסוע לרב אליהו ולבקש ממנו שיכתוב בפירוש שבנו יכול לייצג אותו, ונראה לי מגוחך ומיותר לחלוטין לעשות זאת. ודאי שלא אעשה זאת רק משום שיש מישהו שהחליט שהרב שמואל אליהו שקרן). "ואלו שאין להם חלק לעולם הבא... ואפיקורוס - רבי ורבי חנינא אמרי תרוויהו: זה המבזה תלמידי חכמים" (סנהדרין צט ע"ב).
כתבתי את הדברים כדי שידעו הגולשים באיזה רמה של אתר מדובר, ולא משום שהאתר עצמו ראוי להתייחסות.

דבר אחרון - אני מבקש מכל המגיבים למיניהם שלא יסתתרו מאחורי שמות בדויים. יש לי יסוד ברור להניח שחלק מהתגובות כאן מפוברקות לחלוטין, ואי"ה בקרוב תיערך בדיקה פשוטה לבירור הענין.

כתבות נוספות