שאל את הרב

עליית נשים לתורה

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 18/04/06 01:40 כ בניסן התשסו

שאלה

שלום.

לאחרונה התעסקנו בשאלה האם מותר לנשים לעלות לתורה, כמה מחבריי סתרו את זה על הסף, אבל החלטתי שאני רוצה לדעת בידיוק עפ"י ההלכה האם זה מותר.

מהמעט שאני יודעת המקור לאיסור של נשים לעלייה לתורה הוא ממסכת מגילה ששם נאמר :"אין מביאין את האשה לקרות ברבים", ואח"כ חכמים פירשו משום "כבוד הציבור", אבל כיום קיימות קהילות שבהם "כבוד הציבור" לא ייפגע אם אשה תעלה לתורה, ולכן שאלתי עדיין תקפה.

וכך גם הדבר לעניין הצניעות שהרי מושגי הצניעות שהיו תקפים בעבר השתנו, כלומר ניתן לחשוב שהמושג "כבוד הציבור" שעל ידיו תירצו חכמים את האיסור לעליית נשים לתורה הוא מושג חברתי ולא הילכתי, ומושגים חברתיים נוטים להשתנות עם התקדמות הזמן.

ובנוסף ידוע לי שישנם פוסקים שאומרים שהסיבה שנשים לא עולות לתורה שאת משום שהן פטורות מלימוד תורה.

ולעניין זה יש לשים את ההבחנה בין לימוד תורה שבע"פ לתורה שבכתב, כיום גם הפוסקים שמחמירים מאוד אומרים שלימוד תורה שבכתב ע"י נשים איננו נחשב "לתפלות" כמו שאמר ר' אליעזר, ולכן הרי שקריאה בתורה בבית הכנסת מוסבת על קריאה בכתב.

אני אשמח אם תכוונו אותי לעוד בעיות הלכתיות שעולות מנושא זה ואם יש עליהן פתרונות.

חשוב לי לציין שאני שואלת את השאלה רק מטעמי סקרנות, ורק בגלל שזה עלה לדיון בשיחתינו, ולא חלילה מכך שאני באמת מאמינה בכך...

תודה רבה.

תשובה

בעזה"י

שלום רב,

יש להבדיל בין עיקר איסור עלייה לתורה לנשים
לבין איסור עלייה בעזרת ובחברת גברים.

בעליה לתורה בבית הכנסת של גברים, היא הייתה אסורה ועדייןם אסורה ואין מהפוסקים הרציניים מי שמתיר אותה.
הן מטעמי צניעות ומניעת ערבוב בבית הכנסת
וגם מפני "כבוד הציבור" - במציאות הנוכחית יש בעליה של אשה לתורה הרבה התרסה ולעשות "דווקא" (אני לא שולל את הרצון הטוב והשאיפה לקדושה אבל זו נקודה מרכזית שאי אפשר להתעלם ממנה). הגברים הם עדיין המרכז של בית הכנסת (לפחות עד שהנשים תגענה גם מדי בוקר לתפילה או לפחות בשבתות בבוקר...) ועל כן זכותם גוברת.

בהזדמנות זאת, אני מעיר באופן כללי שלמרות שאני חושב שהדרישה הנשית (המוצדקת) לקבל יותר מקום בבית הכנסת ובבית המדרש היא ראויה ונכונה- אינני יכול להתעלם מטעם לוואי של התרסה ופמיניזם חסר תוכן בפנימיותו שעולה ממנה ומארגונים שונים שמובילים אותה.

בעקרון המקורות היסודיים הם:
שו"ע סימן רפב ונושאי כליו. על פי המקור בתלמוד במסכת מגילה דף כג עמוד א´
וברמב"ם הלכות תפילה פרק יב הלכה כז.


יש להוסיף גם את סכנת ההתדמות לרופרמים- שהינה טיעון הלכתי לכל דבר...

לגבי קריאה באופן עצמאי - יש שהקלו בשמחת תורה ומכיוון שכך אינני רואה סיבה לאסור במשך השנה כולה.
תתאגדנה הנשים לתפילת שבת מדי בוקר ותקראנה בתורה.
אלא שעדיין מדובר על שינוי דראסטי ויש לעשות אותו במתינות ובהדרגה ובהתיעצות עם הרב המקומי.

והעיקר שיהיה הכל לשם שמים ובטהרה ובקדושה.

בברכה,
אור
צוות ישיבת צפת


כתבות נוספות