שאל את הרב

פירוש של השבע ברכות :שמחה גילה דיצה וכ"ו

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 04/06/04 03:22 טו בסיון התשסד

שאלה

שלום לכבוד הרב.

בברכה השביעית מהשבע ברכות אנחנו מזכירים ביטויים (לכאורה שונים): ששון ושמחה, גילה רינה דיצה וחדוה אהבה אחוה שלום ורעות.

חיפשתי בכל מיני מקומות פירוש להבדל במילים אלו ולא מצאתי.

אני נורא ישמח אם הרב יוכל לעזור לי בבקשה להבין מה ההבדל בין הביטויים שאנחנו מברכים בהם את הזוג.

תודה.

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.


אשתדל לבאר לך מושגים אלו בעזר השם.

**"[אשר ברא"] -פגישה של חתן וכלה זו מעשה בריאה של הקב"ה שברא תחילה נשמה אחד שכוללת זכר ונקבה שהיא יחידה אחת שהופרדה באיש ואישה [והחתונה היא החיבור מחדש של הבריאה ].החיבור הזה חייב להעשות על מצע של בריאה שהשם ברא :ששון ושמחה ,גילה אינה דיצה וחדווה אהבה ואחווה שלום וריעות. (השם בורא מצע של גילה רינה וכ"ו עבור כל אירוע כפי שכתוב בישעיהו פרק סה
(יז) כִּי הִנְנִי [בוֹרֵא] שָׁמַיִם חֲדָשִׁים וָאָרֶץ חֲדָשָׁה וְלֹא תִזָּכַרְנָה הָרִאשֹׁנוֹת וְלֹא תַעֲלֶינָה עַל לֵב:
(יח) כִּי אִם שִׂישׂוּ וְגִילוּ עֲדֵי עַד אֲשֶׁר אֲנִי בוֹרֵא[ כִּי הִנְנִי בוֹרֵא אֶת יְרוּשָׁלִַם גִּילָה וְעַמָּהּ מָשׂוֹשׂ:]
(יט) וְגַלְתִּי בִירוּשָׁלִַם וְשַׂשְׂתִּי בְעַמִּי וְלֹא יִשָּׁמַע בָּהּ עוֹד קוֹל בְּכִי וְקוֹל זְעָקָה:"

***[עשר סוגי שמחות]-1) זהו ביטוי של שלמות ולכן דווקא עשר כנגד עשר הספירות .שמבטאות שלמות של הבריאה.
2) כנגד 10 סוגי השמחה שעתיד הקב"ה לחדש כפי שנאמר במדרש שמות רבה

"הראשונות הנה באו וחדשות אני מגיד" וכי יש לעתיד לבא חדשות ?והא כתיב (קהלת א) מה שהיה הוא שיהיה???

אלא מוצאין אנו עשרה דברים עתיד הקב"ה לחדש לעתיד לבא, [הראשונה] שהוא עתיד להאיר לעולם שנאמר (ישעיה ס) לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וכי יכול אדם להביט בהקב"ה אלא מה הקב"ה עושה לשמש מאיר מ"ט חלקי אור שנאמר (ישעיהו ל) והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים ואפילו אדם חולה הקב"ה גוזר לשמש ומרפא, שנא' (מלאכי ג) וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה,
[השניה] מוציא מים חיים מירושלים ומרפא בהם כל שיש לו מחלה שנאמר...
[, השלישית] עושה האילנות ליתן פירותיהן בכל חדש וחדש ויהיה אדם אוכל מהם ומתרפא שנאמר ...
[ הרביעית] שהם בונים כל ערים החרבות ואין מקום חרב לעולם, ואפילו סדום ועמורה נבנות לעתיד לבא שנאמר...
[החמישי] שהוא בונה את ירושלים באבן ספיר שנאמר ...
[ השביעית] שהוא מביא כל החיות וכל העופות וכל הרמשים וכורת עמם ברית ועם כל ישראל שנאמר ...
[השמינית] שאין עוד בכי ויללה בעולם שנאמר...
[התשיעית] אין עוד מות בעולם שנאמר ...
[ העשירית] שאין עוד לא אנחה לא אנקה ולא יגון אלא הכל שמחים שנאמר (ישעיהו לה) ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברנה. "

3)[כנגד עשרה שמות שנקראו לשמחה]- כפי שמובא במדרש ב
שיר השירים רבה
"נגילה ונשמחה בך,"- בעשרה לשונות של שמחה נקראו ישראל, גילה, שישה, שמחה, רנה, פצחה, צהלה, עלצה, עלזה, חדוה, תרועה, ....... ואית דמפקין תרועה ומעיילין דיצה, "

4)עשרה לבושים שלובש הקב"ה כנגד 10 פעמים שעם ישראל נקראים [כלה] והקב"ה נקרא [חתן]
כפי שמובא במדרש בפסיקתא דרב כהנא

בעשרה מקומות נקראו ישר' כלה, שש על ידי שלמה, ושלש על ידי ישעיה, ואחת על ידי ירמיה. ......
וכנגדן לבש הקב"ה עשרה לבושין. ביום ביריתו של עולם, הלבוש הראשון שלבש הקב"ה של הוד והדר היה, שנ' הוד והדר לבשת "וכ"ו....."

וכעת אפרש לך את המילים בקיצור.

**ששון- שמחה יש בו חוסר .לא הגיע לידי מיצוי וגמר.(הנזיר הרב דוד הכהן זצ"ל)
**שמחה אותיות מחשבה ביטוי פנימי שכולל את המחשבה ואת ה[חמישה] חושים ששותפים .(בן יהוידע)
** גילה זה הביטוי החיצוני של השמחה.(מהר"ל)
**רינה-שירה בפה
**דיצה-העברת השמחה לאנשים אחרים .(מהר"ל)
**חדווה- בלב.(מהר"ל)
**אהבה-נתינה (עיין בספר "מכתב מאליהו ")
**אחווה- אחדות.(מהר"ל)
** שלום-שלמות
**רעות-מלשון רועה -רעים אהובים מנהיגי הבית -מתייחס להפיכת היחד לקהילה -משפחה (הרב סולובייצי'ק)





בברכה,






עוזיאל



.

כתבות נוספות