שאל את הרב

הלכות צבא

חדשות כיפה הרב אלישע פיקסלר 01/03/04 17:38 ח באדר התשסד

שאלה

לכבוד הרב השלום והברכה!

הצוות שלי הוקפץ לשישי שבת לאתר החרמון לתגבר את אבטחת המבקרים ועלו אצלנו כמה שאלות הלכתיות שהייתי רוצה להפנות אילך.

1. האם מותר להביא אוכל לחייל בעמדה, בשבת, מחוץ לערוב, ואם כבר הביאו לו האם מותר לאכול, והאם אמירה לנוכרי יכולה לעזור (השמירה אורכת בין 4 ל5 שעות ברציפות)?

2. האם יש בעיה לעלות ברכבל בשבת-הרכבל מופעל ע"י דרוזים.

3. האם ישנה בעיה הלכתית לעשות סקי בשבת?

4. המוצב כולו התכסה בשלג ופלסו בו דרך להכנס לחדרים, האם העובדה שכל הגדרות מכוסים בשלג מבטלת את הערוב?

5. האם אפשר לעשות קידוש עם קולה במידה ואין יין וחלב?

תודה מראש

יהודה

תשובה

ליהודה
השלום והברכה
אשרינו שזכינו לחיילים כאלה המדקדקים בקלה כבחמורה ומקדשים שם שמים ברבים. יישר כחכם והמשיכו כך.
לעצם השאלות:
1. משאלתך אני מבין שהכוונה להבאה באופן רגלי והבעיה היחידה היא היציאה מחוץ לעירוב. בנידון זה ראוי לשקול האם איחור האכילה לזמן שאחרי השמירה אפשרי ואינו פוגע באיכות השמירה. אם אכן כך המצב עדיף להמתין זמן זה. אם לא יכול לשמור היטב ללא האכילה, והיא נצרכת לפעילות אזי מותר להביא לו אוכל . את האוכל רצוי לטלטל באותם אופנים שיש לטלטל חפצים ללא עירוב כגון על ידי מקום פטור , ע"י שני בנ"א , פחות פחות מד"א וכו'. כמובן שאם צריך לאכול תוך כדי השמירה, ניתן לסמוך על אמירה לגוי שזו" שבות דשבות במקום מצוה"
2. אין לנסוע ברכבל שכן הנאה ממלאכת גוי שנעשתה בשבת אסורה .עיין שש"כ ח"א פרק ל' סעיפים ג' לא'. כמובן אם יש צורך מבצעי כגון שההגעה לעמדה אפשרית רק באופן זה, הרי זה מותר כמו כל דיון של חילול שבת מול פיקוח נפש
3. לאחר עיון והתייעצות עם רבנים נוספים כגון הרב אריאל שליט"א לא ברורה לי ההכרעה ההלכתית הצרופה האם יש כאן חשש של ריסוק שלג , של עשיית חריץ האסורה משום חורש, או יש כאן בעיה של עירוב. בכל מקרה הוסכם על כולם שגם אם אין איסור רשמי , הרי "אוירת השבת" וקדושתה לא תואמים אוירה זו
4. אכן לכתחילה העירוב בטל אם הגדירות כוסו שלג. בשעת הדחק יש אפשרות לסמוך על מקילים בנושא. ניתן לעיין בספר "הלכות עירובין" של הרב לנגה בנידון, בפרק ג'.
5. ניתן להבדיל על כל משקה בהעדר יין, למעט מים

שאו ברכה
אלישע פיקסלר

כתבות נוספות