שאל את הרב

מה חופשי בבחירה חופשית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/04/17 21:15 כז בניסן התשעז

שאלה

כבוד הרב שלום, אני מדריכה של כיתה ט ועלה כמה פעמים בפעולות על בחירה חופשית השאלה , אנחנו מחויבים לעשות את רצונו של הקב״ה בעולם ואם לא נעשה נענש על כך , כביכול אנחנו מחויבים לעשות את רצונו כדי לא להענש ומצד שני אומרים לנו שיש לנו בחירה חופשית לבחור בדרכו או להפך .. ניסיתי לענות להן והם לא קיבלו תשובה מספיק מספקת..

תשובה

שלום אודיה היקרה

שאלה חשובה מאד ובשביל לענות עליה צריך לחדד נקודה מאד פשוטה

כשאומרים ´בחירה חופשית´, אין הכונה ש[מותר] לנו לעשות כל מה שאנחנו רוצים. הכונה היא שאנחנו [יכולים] לעשות מה שאנחנו רוצים.

הקב"ה ברא עולם עם טוב ועם רע. אנחנו בכל רגע יכולים לעשות טוב ויכולים לעשות רע. זה הכוונה ´בחירה חופשית´. הקב"ה מצווה אותנו - לעשות טוב ולא לעשות רע, אבל כמובן זה לא קל. יש הרבה פיתויים, יש הרבה מחסומים, יש הרבה הפרעות, גם מבפנים וגם מבחוץ.

כתבת שאם לא נעשה את רצון ה´ - נענש. זה נכון אבל אפשר להגיד בצורה יותר פשוטה - כשלא עושים את רצון ה´ - זה בעצמו המצב הכי גרוע שיכול להיות. כשאדם גונב ונכנס לכלא, הכלא הוא לא העונש האמיתי. העונש האמיתי שהוא אדם גנב.. אז היתה לו בחירה חופשית האם לגנוב או לא. הוא בחר לעשות רע, ועצם הבחירה הזו הורידה את מצבו הרוחני והאנושי. כשאדם בוחר לעשות טוב, להתקדם, להתעלות, אז עצם העליה היא כבר שכר גדול ונפלא מאד.

מקוה שיותר מובן, ברכה והצלחה

טוביה

tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות