שאל את הרב

בחירת סנדק לברית

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 19/04/17 02:01 כג בניסן התשעז

שאלה

שלום

בעזרת השם בקרוב מאוד יוולד לי בן (יש לי כבר בת אחת) ביני לבין אישתי היקרה יש ויכוח בנוגע לזהות הסנדק, היא רוצה שאביה יהיה ה סנדק ואני רוצה שאבי יהיה.

לאביה של אישתי יש רק בנות, ולכן חשוב לה שיהיה הסנדק. יש לציין שהוא כבר היה סנדק בעבר של מישהו אחר.

אבי לא היה מעולם סנדק, והיות ואנחנו רחוקים פיזית ממשפחתי וקרובים מאוד למשפחתה של אישתי, אני רוצה לכבד את אבי בזכות הגדולה.

המשפחה של אישתי רואה אותנו בתדירות מאוד גבוהה, מה גם שאנחנו עוברים לגור באותה העיר, ואילו משפחתי גרה במרחק 4 שעות נסיעה כך שיוצא לנו להתראות רק פעם בחודש בערך.

לצערי כל אחד שלא יבחר אני מניח שיעלב, למרות שאין באמת כוונה להעליב אף אחד.

בבקשה עזרתך, במי לבחור??

תשובה

ראשית שיהיה במזל ובשעת ברכה.

חשוב מאוד שלא תהיה ביניכם (בינך לבין רעייתך) מחלוקת, ושמה שתחליטו תהיה החלטה אחידה שלכם וכך תשדרו לכולם הן להורים והן לאחרים, ואפילו אם נהגתם לפי עמדתו של אדם אחד בלבד, תשדרו שזה רצונכם המשותף.

יש דיונים בהלכה לגבי מה מקובל לעשות במקומות שהיו שמקפידים על כך, אולם הטוב יותר הוא להסביר לכולם שהמתנה העיקרית היא הבן, וכל הכיבודים האלו אינם כל כך חשובים באמת להמשך.

אם אינכם חושבים שצליחו לאזן בין רצונכם לרצון המשפחות אולי כדאי לשקול הבאת סנדק חיצוני כגון רב וכד´ שיכול להיות מוסכם על כולם.

איני חושב שזה הפיתרון הטוב, שכן הפיתרון היותר טוב הוא שתחליטו ביניכם ותפעלו כפי מה שסיכמתכם, תכבדו את שני הסבים משני הצדדים בכבוד רב וגם במעשי המצוות: עמידה לברכות (החזקת התינוק) ובסנדקאות, אולם אם הדבר לא מתאפשר לפי ראות עיניכם תביאו רב גדול ומכובד ומוסכם שיהיה הסנדק ואחד הסבים יעמוד לברכות והסב השני יאמר את הברכות.

חשוב לזכור כי החיים אינן מתנהלים לפי הכבוד, וכל הרודף אחר הכבוד הכבוד מתרחק ממנו. יש להסביר לכולם שהמתנה והכבוד עיקרי הוא הגעת בן נוסף לחיק המשפחה. אם בן זה גורם לויכוחים ומריבות והעלבויות אז כל הכבוד שהוא מבא איתו לא שווה. כשאתם תאמינו בזה לחלוטין גם האחרים ישתכנעו אז תראו איך הכל יבוא על מקומו בשלום, ולכשזה יקרה תוכלו גם אתה ורעייתך לגבש ביחד את עמדתכם בעניין ולבחור למי נכון כרגע לתת את הסנדקאות.

כתבות נוספות