שאל את הרב

הפרדה בין בנים לבנות

חדשות כיפה משיבת נפש, רבניות בית הלל 08/03/17 14:14 י באדר התשעז

שאלה

שלום,

אני בת 14 מיישוב דתי.

אצלנו ביישוב יש הפרדה בין בנים לבנות.

עד כיתה ט', הכל נפרד אבל בכיתה ט' יש פעילויות ודברים שהם גם לבנים וגם לבנות...

ניסיתי להבין למה זה עם כמה אנשים ביישוב והם אמרו לי שזה בגלל שבכיתה ט', יותר מבינים דברים ויודעים יותר איך להתנהג בין בנים לבנות.

אבל הבנתי שתמיד יהיה את הרושם הזה שהבנים ירצו לעשות על הבנות, ולהפך.

אצלנו אני מרגישה שמנסים למנוע את זה, ואני רוצה לדעת, האם בכלל צריך למנוע את זה? הרי זה דבר די טבעי שרוצים לעשות רושם.

אז האם צריך למנוע את זה?

תודה רבה, אנונימית.

תשובה






התשובה התקבלה מהרבנית בת שבע סמט, רמי"ת בבית המדרש לנשים במגדל עוז.
שלום רב.
תודה רבה על שאלתך המעניינת.אכן הנושא הזה מאד מורכב ומבלבל.
העלית בשאלתך שני עניינים.
עניין אחד הוא עצם ההפרדה דווקא בגיל צעיר לעומת עירוב בגיל מבוגר והעניין השני הוא שאלת הרושם בין בנים לבנות בגיל ההתבגרות ובכלל. שאלת האם זה יש למנוע רושם כזה והרי זה עניין טבעי.

לגבי שאלת ההפרדה והעירוב:באופן עקרוני חברה בריאה ושלמה היא חברה בה חיים גברים ונשים יחד, ויש להשתדל ולמצוא את הדרכים הראויות לקיים חברה בריאה וצנועה. הדרכים להגיע לכך משתנות מאד בין קהילה וקהילה ובין ישוב אחד למשנהו. טוב עשית שבררת את הנקודה עם אנשים מהישוב.

לגבי העניין השני: באופן טבעי, ובדרך בה הקב"ה ברא אותנו יש משיכה בין המינים המתחילה בגיל ההתבגרות וממשיכה משם הלאה. (זה מפתיע הרבה פעמים בגלל שלפעמים ילדים צעירים יותר מרגישים דווקא הפוך ופתאום זה משתנה...)
הרושם, שאת כותבת עליו, הוא חלק מאותו עניין, הוא הדרך ליצור קירבה, גם אם לעיתים לא במודע בכלל. המשיכה הזאת היא אמיתית והכרחית להמשך קיומו של העולם.
יחד עם זאת, כמו הרבה כוחות טבע שהקב"ה טבע בעולמו ובנו, הקב"ה נתן לנו כלים לנתב את הכוחות האלה למקומות נכונים שמקדמים ולא הורסים. הקפדה על צניעות היא אחד הכלים הללו.

ישנן הלכות שעוסקות בניתוב הזה:איסור נגיעה בין איש לאישה שאינם נשואים, איסור יחוד– האוסר על איש ואישה (שאינם נשואים) לשהות בחדר סגור לבדם, ודינים נוספים, כגון האיסור על שחייה מעורבת ועוד. הלכות אלו מאפשרות לנו מצד אחד לחיות בחברה מעורבת, שבה פועלים במרחב משותף נשים וגברים, ומצד שני לשמור על ערכי הצניעות.
המעבר לפעילות בחברה מעורבת הוא הזדמנות עבורך (ועבור החברה שסביבך) להכיר ולברר את ההלכות הללו.

לפני סיום אוסיף כי לעיתים ההשתלבות בחברה מעורבת צנועה, מאפשרת אח"כ ליצור קשרים בריאים ועמוקים גם בחיים הבוגרים.

בהצלחה רבה
בת שבע

כתבות נוספות