שאלה
"שלום, מתי משתמשים בז"ל, זצ"ל, זלל"ה, זצלה"ה, זצוק"ל וכ'ו- האם לפי העדפת האדם הכותב או שיש קריטריונים לבחירה (למשל, קרבה משפחתית, רב וכדומה)?
תודה רבה
תשובה
שלום וברכה,
אין כללים הלכתיים בנושא, והכל נושא של כבוד תורה וכבוד ציבור.
אצל רב מובהק שעושים עליו קריעה בפטירתו - נהוג לומר 'מורי ורבי'/'מורנו ורבנו'.
וכן, יש מהפוסקים שציינו כי יש לכנות את האבא "אבי מורי", ובשנת הראשונה לפטירתו להוסיף 'הריני כפרת משכבו'.
אציין, כי לצערנו כיום לכל רב מוסיפים תארים בחייהם (הגאון הגדול והחסיד...) ובמותם- והדבר יוצר זילותא בקרב הציבור. לכן, צריך למעט במתן תארים, בכדי לתת משקל נכון למי שמגיע לו מצד האמת.
ברכה והצלחה
יוגב כהן