שאל את הרב

מלגות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 08/01/17 20:13 י בטבת התשעז

שאלה

הרב שלום

אני סטודנט שרוצה להגיש מלגה של משרד החינוך מלגה של כ4000 שקלים

זוהי מלגה של המדינה והיא נותנת אותה עם תנאים שאחד מהם הוא שאינך מקבל מלגות אחרות ואני כן מקבל מלגות אחרות

כל מי שאני שואל אותו כולם החברים הכי דתיים שלי ואלה שלא מגישים את המלגה ומקבלים אותה למרות שהם מקבלים מלגות אחרות

אני רוצה לדעת אם גם לי מותר להגיש את המלגה הזו

אפשר מצד אחד להגיד שזהו גזל אבל באמת זה גזל?? אני משלם מיסים כמו כולם ואם המדינה נותנת את המלגה הזו לכל מי שמבקש למה שאני אפגע ולא אקבל אולי אפשר להחשיב את זה כמו קצבה מסויימת ולא כמו מלגה

קיימות מלגות אחרות שלא הגשתי כי אני יודע שסטונטים אחרים לא מגישים אם כבר יש להם מלגה

אבל זוהי מלגה שכולם מגישים ואני מרגיש שזה פשוט לא הוגן

תשובה

שלום

אני מבין את המחיר הכבד שאתה משלם על מידת האמת שבך.
אולם עשיית הצדק לפעמים לא נעימה, וכבר אמר אחד הפילוסופים שהאמת כבדה ועל כן נושאיה מועטים.
על פי דין התורה אסור לקבל מלגה אם הנותן מתנה זאת בכללים שאינך עומד בהם. ובמלגת ציבור הדבר חמור כפליים.
מה שאחרים עושים, יהיו נידונים על כך בבי"ד של מעלה.
ואתה שמתגבר על היצר, תזכה לשכר בעלמא דאתי, מה רב טובך אשר צפנת ליראיך פעלת לחוסים בך נגד בני אדם. אשריך.

בהצלחה

כתבות נוספות