שאל את הרב

גביר שקונה לולב עבור חכם

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 19/12/16 20:04 יט בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

נאמר בשולחן ערוך, סימן תרמט, סעיף ה: ""גביר שרוצה לקנות לולב מהודר עבור חכם, מותר להעלות בדמים כדי לזכות בו, דאף שהחכם גדול כבודו, אמנם במה שציונו ה' מצוה מן התורה אין חולקים כבוד לרב, שאדם קרוב אצל עצמו לעשות המצוה שציוהו ה' יותר מכל אדם אחר. ובכל דבר מצוה הוא קודם אפילו לאדם גדול ממנו.""

להלן שאלתי.

אני לא יודע אם אני לא מבין או שיש טעות בטקסט. מה שהבנתי שגביר יכול להעלות את המחיר כדי לזכות בלולב מהודר למרות שחכם ממנו יפסיד את הלולב. אבל כתוב בטקסט ""גביר שרוצה לקנות... עבור חכם"" כלומר שהוא לא קונה לעצמו אלא למישהו אחר שהוא חכם, אז מה הכוונה בהמשך המשפט ""דאף שהחכם גדול כבודו"" שהרי שהוא קונו בשבילו אז להפך היה צריך לומר ""דווקא בגלל שהחכם גדול כבודו"" הוא מעלה את הדמים עבור אותו חכם שקונה עבורו.

תודה,

****** אתר כיפה - הרב אבנר פורת 16/11 ******

שלום

הכוונה שם היא שיש שני אנשים - אדם כלשהו, ומולו גביר שקונה עבור חכם.

והמחבר אומר שהאדם הראשון יכול להעלות את המחיר כדי לזכות בלולב, אפילו שבגלל זה החכם, שמיוצג על ידי הגביר, יפסיד.

כל טוב

שלום כבוד הרב,

ואם לא היה מדובר בגביר שקונה לחכם, אלא החכם עצמו, האם במקרה הזה אפשר לומר שאסור להעלות בדמים כנגד החכם? (שאם היה מותר להעלות בדמים, מדוע כתבו בהלכה על דביר אלא היו כותבים ישר על החכם שמותר להעלות כנגדו בדמים, ואז בקל וחומר גם כנגד דביר שקונה עבור החכם יהיה מותר להעלות בדמים).

תודה,

תשובה

אני חושב שעניתי על זה בזמנו -
שלום
לפי הנימוק שמביא המחבר נראה שאין הבדל, וגם מול החכם עצמו מותר.
אולי זה הובא בלשון הזאת, בגלל שהמקור הוא בחזון עובדיה, ואולי שם התייחס למקרה ספציפי כזה

כתבות נוספות