שאל את הרב

ברכת הרואה נר חנוכה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 16/12/16 14:46 טז בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

בקש""ע, ברכת הרואה נר חנוכה, סעיף א נאמר: ""גם בזמן הזה יש לברך על ראיית נרות חנוכה, באופן שיתמלאו שלשה התנאים הצריכים לזה, שהם: שלא הדליק נר חנוכה, שאינו עתיד להדליק באותו לילה, ואין מדליקין עליו בביתו, שאז כשרואה נרות חנוכה, בלילה הראשון מברך שתי ברכות, שעשה נסים, ושהחיינו, ובשאר לילות ברכת שעשה נסים בלבד. ואם חסר אחד משלשה תנאים אלו, אינו מברך על הראיה. ונראה עוד שאין הרואה מברך על נרות חנוכה של אחרים, אלא בתוך זמן המצוה, שהוא תוך חצי שעה משעת ההדלקה, אבל אם עבר זמן המצוה, אינו מברך. וכן אם הוא מסופק בדבר, אם עברה חצי שעה משעת ההדלקה או לא, לא יברך. ואף על נרות של בית כנסת יש לברך ברכת הראיה, ובלבד שיהיו תוך חצי שעה. ואם ראה נר חנוכה, ולא בירך מיד ברכות הראיה, יכול לברך בתוך זמן המצוה. [ילקוט יוסף מועדים עמוד רכז. יחו""ד ח""ד סימן לח]"".

כמו כן, באותו סימן בסעיף ו נאמר: ""הרואה נרות חנוכה שהודלקו בבית הכנסת, בתוך חצי שעה של זמן הדלקתם, יברך ברכות הראיה, היינו שעשה נסים ושהחיינו בלילה הראשון של חנוכה, וברכת שעשה נסים בשאר הלילות. [שכיון שמנהג הדלקת נ""ח בבית הכנסת ""בברכה"" הביאו מרן בש""ע, ופסק כן לדינא, הו""ל בכלל ""מנהג ישראל תורה הוא"". תוס' (מנחות כ:), ורמב""ן (פסחים ז:). וממילא יש לברך על הראיה של נרות החנוכה שהודלקו בביהכ""נ. ועיין בשו""ת יביע אומר ח""ז (חאו""ח סימן נז), ובחזון עובדיה הלכות חנוכה]. ""

להלן שאלתי.

לא הבנתי את החידוש בסעיף ו' על סעיף א'. האם אני מפספס משהו בהלכה? האם מדובר בסעיף ו' גם על מקרה שאדם כן מברך בביתו לאחר בית הכנסת (בניגוד לסעיף א)?

תודה,

תשובה

שלום
נראה שאין חידוש בסעיף ו', אלא שבסעיף א' זה הובא אגב הדין העיקרי של הרואה, ובסעיף ו' מתייחס ספציפית לבית הכנסת.
כל טוב

כתבות נוספות