שאל את הרב

האם האדם רע מנעוריו

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 14/12/16 12:35 יד בכסלו התשעז

שאלה

היי , יש לי כמה שאלות בנוגע לרוע ולשאלה האם יצר האדם רע מנעוריו.

1. מה ההגדרה של רוע על פי התנך והיהדות ?

2. למה אלוהים יצר את הרוע?

3. איך יצר הרע משתלט על האדם ?

4. האם יש הבדל בבית דין בשמיים בין יהודי רע לגוי רע ?

5. איך אפשר להשתלט על היצר הרע ?

6. האם אפשר לתקן מעשים רעים במעשים טובים ?

אשמח לתשובות.

בתודה לידן נאימניאן.

תשובה

1) המהר"ל (בין היתר בספרו באר הגולה) מגדיר את הרוע כחלק החסר של החיים.רוע נובע מהעדר טוב ולא עומד כיישות בפני עצמו.

2) בספר "נר מצווה" מסביר המהר"ל, וכן מוסבר במקומות רבים נוספים, שהעולם מעצם היותו נברא, הוא מוגבל ואין שלם. מתוך כך שהוא מוגבל ולא שלם יוצא שיש בו צד שהוא חסר - הצד הזה הוא הרוע. בנוסף, התשובה הפשוטה היא שהקב"ה רצה לנסות את האדם ולתת לו שכר על מעשיו וכדי לעשות זאת יש צורך שהאדם יתמודד מול משהו.

3) כאשר האדם נכנע לכוחות הטבעיים ולפיתויים שסביבו הוא נותן מקום ליצר הרע, לצד הנמוך שבאישיות לשלוט בו.

4) ביחס להבדל בין יהודים לגויים ראה בפרק חלק שבמסכת סנהדרין במשנה הראשונה, שם נאמר: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא..." - ומבואר בהמשך שכשיהודי חוטא, הוא צריך לעבוד תהליך של מירוק וכפרה, כלומר מקבל את עונשו, ורק לאחר מכן הוא מגיע לעולם הבא. מתוך המשנה, הגמרא ודברי הראשונים רואים שההבטחה לעולם הבא היא דבר שמאפיין את עם ישראל בלבד. זאת, בניגוד לגויים רשעים שמקבלים את עונשם אך לאחר מכן אובדת נשמתם.

5) על ידי כוח רצון, לימוד מוסר, הרבה מאמץ ומוטיבציה. בנוסף, צריך לזכור תמיד ש"שבע יפול צדיק וקם" - שבע הוא מספר המציין ריבוי ומשמעות הפסוק היא שגם הצדיק נופל הרבה פעמים, אבל בניגוד לרשע, הצדיק קם, הצדיק חוזר ונלחם ביצר ולא מתייאש, אף על פי שנופל שוב ושוב הוא חוזר וקם.

6) יש מה שנקרא "תשובת המשקל", אם מישהו לא נתן צדקה למשל, תשובתו יכולה להיות (תלוי בסיטואציה וכל מקרה לגופו) לתת בפעם אחרת יותר צדקה. אז יש אפשרות עקרונית לחזור לתקן מעשים רעים במעשים טובים ובלבד שיש לזה יחס של תשובת המשקל. אך כל מקרה לגופו.

כתבות נוספות