שאל את הרב

בית דין של מעלה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/01/19 16:18 כא בשבט התשעט

שאלה

בס"ד

שלום רב לכבוד הרב ולכל בעלי האתר המקסים הזה! תודה על כל החומר והמידע החשוב שאתם מספקים. הבנתי וזאת עובדה בעצם, שהעולם הנוכחי שאנו חיים בו הוא כמובן עולם העשייה וההסתר, עולם ההבל והשקר שהוא אך ורק לללימוד תורה וקיום מצוות ועבודת השם. העולם למעלה הוא יותר מוחשי והוא עולם האמת. אז איך אנחנו נראים בעצם למעלה אם גם שם יש לנו שיער, גוף ופנים? הבנתי שבבית למעלה אם נגיד אישה לא הייתה בעולם העשיה צנועה תולשים לה את השיער או אם לא אכל כשר עוקרים לו את השיניים (שלא נדע) איך אנחנו בעצם נראים שם אם זה עולם רוחני ועולם האמת?

שנית, הבנתי שאפשר שהינצל מבית דין של מעלה על ידי לזכות כל אדם לכף זכות כפי שעשה רבי נחמן מברסלב הצדיק. אך מה פירוש הדבר "לכף זכות" והאם זה כולל באמת את כל העולם כולל רשעים, גויים וכדומה?

וגם אני יודעת שהיו נשמות יהודיות שבאו בליווי צדיק לבית דין של מעלה מה צריך לעשות לשם כך?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

התפיסה שלך מאוד משובשת לצערי.

כל הדיבורים על שיער ושיניים וכיו"ב אינם אלא משל לייסורים רוחניים.

בעולם העליון אין גוף אלא נשמה בלבד. לכן קשה לנו להבין באופן מדויק את הייסורים של העולם הבא ומשום כך ממשילים זאת ומדמים לכל מני ייסורי גוף שאנו מכירים בעולם הזה.

אבל האמת היא שאין שום גוף, הכל רק נשמה ורוח:

אני מצטט לך מדברי הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ח':

העולם הבא אין בו גוף וגווייה, אלא נפשות הצדיקים בלבד, בלא גוף כמלאכי השרת. הואיל ואין בו גווייות, אין בו לא אכילה ולא שתייה ולא דבר מכל הדברים שגופות בני האדם צריכין להן בעולם הזה. ולא יארע בו דבר מן הדברים שמאורעין לגופות בעולם הזה, כגון ישיבה ועמידה ושינה ומיתה ועצב ושחוק וכיוצא בהן. כך אמרו חכמים הראשונים, העולם הבא*אין בו לא אכילה ולא שתייה ולא תשמיש, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנין מזיו השכינה.

חיים אלו*לפי שאין עימהם מוות, שאין המוות אלא ממאורעות הגוף ואין שם גוף, נקראו צרור החיים, שנאמר "והייתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים" (שמואל א כה,כט ). וזה הוא השכר שאין שכר למעלה ממנו, והטובה שאין אחריה טובה; והיא שהתאוו כל הנביאים. וכמה שמות קראו לה דרך משל: הר ה', ומקום קודשו, ודרך הקודש, וחצרות ה', ואוהל ה', ונועם ה', והיכל ה', ובית ה', ושער ה'. והחכמים קראו לה דרך משל לטובה זו המזומנת לצדיקים, סעודה; וקורין לה בכל מקום, העולם הבא.

שמא תקל בעיניך טובה זו, ותדמה שאין שכר המצוות והוויית האדם שלם בדרכי האמת, אלא להיותו אוכל ושותה מאכלות טובות ובועל צורות נאות ולובש בגדי שש ורקמה ושוכן באוהלי שן ומשתמש בכלי כסף וזהב ודברים הדומין לאלו, כמו שמדמין אלו הערביים הטיפשים האווילים השטופים בזימה.

אבל החכמים ובעלי דעה יידעו שכל הדברים האלו דברי הבאי והבל הן, ואין בהן תוחלת. ואינם טובה גדולה אצלנו בעולם הזה, אלא מפני שאנו בעלי גוף וגווייה; וכל הדברים האלו, צורכי הגוף הן, ואין הנפש מתאווה להן ומחמדתן אלא מפני צורך הגוף, כדי שימצא חפצו ויעמוד על בורייו. ובזמן שאין שם גוף, נמצאו כל הדברים האלו בטילים.

הטובה הגדולה שתהיה בה הנפש בעולם הבא, אין שם דרך בעולם הזה להשיגה ולידע אותה, שאין אנו יודעין בעולם הזה אלא טובת הגוף, ולה אנו מתאווין; אבל אותה הטובה גדולה עד מאוד, ואין לה ערך בטובות של עולם הזה אלא דרך משל. אבל בדרך האמת שנערוך טובת הנפש בעולם הבא כמו טובת הגוף בעולם הזה במאכל ובמשקה, אינו כן; אלא אותה הטובה גדולה עד אין חקר, ואין ערך ואין דמיון.

כבר הודיעונו חכמים הראשונים שטובת העולם הבא אין כוח באדם להשיגה על בורייה, ואין יודע גודלה ויופייה ועוצמה אלא הקדוש ברוך הוא לבדו;

אבל טובת חיי העולם הבא, אין לה ערך ודמיון, ולא דימוה הנביאים, כדי שלא יפחתו אותה בדמיון. הוא שישעיהו אומר "עין לא ראתה, אלוהים זולתך*יעשה, למחכה לו" (ישעיהו סד,ג): כלומר הטובה שלא ראתה אותה עין נביא, אלא עשה אותה האלוהים לאדם שמחכה לו. אמרו חכמים, כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לימות המשיח, אבל העולם הבא, "עין לא ראתה, אלוהים זולתך".

כתבות נוספות