שאל את הרב

לינת לילה

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 30/10/03 06:58 ד בחשון התשסד

שאלה

שלום,

באחת התשובות בענייני כשרות הסברת את ההבדל בין "כשר רבנות" לבין "מהדרין" אחת הדוגמאות שנתת היתה "לינת לילה", שאלתי היא האם תוכל להסביר מהו המושג "לינת לילה"

בברכה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

ראשית כל אני רוצה לחזור ולהדגיש ששם בתשובה https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=27277 על אולמות כתבתי שזו הנהגה, לא כתבתי שזה הלכה שכולם חייבים לנהוג בה.שהרי השו"ע לא מביא הלכה זו בספרו.

הסוגיא נמצאת במסכת נידה בדף י"ז עמ א
חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו האוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה ...האוכל שום קלוף... אע"ג דמנחי בסילתא ומציירי וחתימי רוח רעה שורה עליהם. ולא אמרן דלא שייר בהן עיקרן או קליפתן אבל שייר בהן עיקרן או קליפתן לית לן בה.

והסבר הסוגיא הוא ששום בצל או ביצה קלופים לגמרי שלא נשאר בהם לא קליפה או שורשים אסור לאכול משום שרוח רעה שורה עליהם ואפילו אם היו מונחים בתוך כלי שסגור היתב עדיין רוח רעה שורה עלהם והגמרא אומרת שמי שאוכל אותם מתחחיב בנפשו ודמו בראשו.
ספר כף החיים יור"ד קט"ז ס"ק צ"ב מביא את זה להלכה למרות שהשו"ע לא מביא את זה. ושם הוא כותב שלא בכל מצב האוכל נאסר אלא שאם הפכו את השום בצל או ביצה למאכל אזי רוח רעה לא שורה עליהם.
למשל: סלט ירקות אם חתיכות בצל
שום כתוש עם שמן ומלח
סלט ביצים עם מיונז

ההוראה של הרבנות הראשית היא להקפיד על זה למרות שההיכרות שלנו משטח היא שזה לא תמיד מתבצע ושהמגחים כלל לא מכירים את הענין הזה למרות שהוא מופיע בספר נהלי כשרות של הרה"ר לישראל. ולכן בכל מקום ש"כושרות" מפקחים על הכשרות זה כמובן מתבצע.

לגבי ביצים קשות קלופות יש פוסקים המחמירים ויש פוסקים הסוברים שזה נקרא מאכל ולכן אין בעיה להשאיר אותם בלילה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות