שאל את הרב

למה רבנים אוסרים לבנות ללכת לצבא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/11/16 01:37 כו בחשון התשעז

שאלה

שלום, אני ממש מתלבטת בין צבא לשירות לאומי. אני ממש רוצה ללכת לצבא, ואני לא רואה ככ בעיה.

רציתי לשאול למה רבנים אוסרים ככ לבנות דתיות ללכת לצבא. אני שואלת אחרי שחקרתי הרבה תנושא הזה ולא ככ קיבלתי תשובות.

אני לא מדברת על קרבי.

אני מדברת על מודיעין. למה בת דתייה לא יכולה ללכת למודעין? ברב המקרים במודיעין חוזרים הביתה כמעט כל יום.

ושזה מעורב עם בנים יש הרבה מקומות בשירות לאומי שזה עם בנים. אז זה אותו דבר.

שמעתי על האיסור שאסור שאישה תשא נשק. ובמודעין אין נשק. ועוד דבר אמרו לי גם שהבת יוצאת כביכול מחזקת אבא שלה לחזקת הצבא. ויש בזה גם בעיה.

אני אשמח להבין. תודה.

תשובה

שלום לך

השאלה על שירות בנות בצבא היא שאלה חשובה מאד ואני חושב שהמפתח לתשובה נעוץ בהבדל בין 'כלל' ו'פרט'. אין ספק שמבחינה פרטית, ישנן חיילות יראות שמים ושומרות קלה כבחמורה שמשרתות בצבא ומקדשות שם שמים. אין גם ספק שיש לא מעט מקומות בצבא שמתיחסים לחיילות (ולחיילים) בכבוד הראוי.

אבל כמו שאומרים 'לא זאת השאלה'.

השאלה היא - מה ביחס לכלל - מה המקום של בנות בצבא לא במובן של חיילת כזו או אחרת אלא מה היחס הכללי לשילוב בנות בצבא.

כאן, לצערינו המצב הרבה הרבה יותר קשה. בסופו של דבר, צבא הוא מקום לא צנוע. כך זה כבר בזמן התורה שמזהירה במיוחד על צניעות במחנה וכך זה בכל הצבאות שבעולם ולצערינו כך גם בצבא. מצב בו אנשים צעירים, נמצאים במסגרת תובענית והיררכית, מזמין הרבה הרבה מאד תקלות. כל חייל שהיה בצבא יכול לספר על האוירה המתירנית המאד קיצונית שקיימת בצבא. יתירה מכך, לעומת המצב מחוץ לצבא, שכאשר קיימת אוירה שלילית - אז ניתן לעזוב למקום אחר - אפשרות זו איננה קיימת בצבא.

אם אני אנסה לנסח במילים אחרות - כאשר אנחנו חולמים על צבא אידאלי - צבא ה', ברור לנו שהוא יהיה נפרד, כמו שאין שום ספק שהיה בזמן דוד, בזמן יהושע וכו'. כמובן, אם יקימו בסיס נפרד 'על טהרת המין הנשי', והחיילות תוכלנה לדרוש לשרת בו אז יהיה מקום לשנות את הפסיקה, אבל כרגע, כל חיילת דתיה שמתגייסת לצבא, בסופו של דבר, מחזקת את המסגרת המעורבת, ובעצם גם משפיעה בעקיפין על בנות דתיות אחרות להתגייס.

אגב, גם אם יש מצב שאנחנו לא מבינים את הפסיקה של הרבנים, צריך ללכת לפי פסיקתם, כיון שבסופו של דבר, הם ה'מומחים' בנושא ההלכתי. בדיוק כמו שגם אם אנחנו לא בדיוק מבינים למה הרופא אומר לעשות כך וכך, אנחנו צריכים לעשות זאת

מקוה שהועלתי קצת בבירור הענין

טוביה
tsbias1@Gmail.com

כתבות נוספות