שאל את הרב

שאלות לגביי מסכת יומא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/10/16 02:33 יא בתשרי התשעז

שאלה

"ואין מוציאין אגודל במקדש." (מסכת יומא, פרק ב, דף כב)

למה?

"משניטל ארון אבן היתה שם מימות נביאים ראשונים ושתייה היתה נקראת." (מסכת יומא, פרק ה, דף נג)

איזו אבן זאת? האם היא מוזכרת במקרא או במקורות אחרים?

"שתי הפרוכת המבדילות בין הקדש ובין קדש הקדשים." (מסכת יומא, פרק ה, דף נא)

איך ביכולתו של משהו גשמי [פרוכת] להוות חצץ לדבר רוחני [קדושה]?

האם כפי שיש קודש הקודשים ייתכן חול החולים?

תשובה

שלום וברכה
יישר כוח על השאלות.
הוצאת אגודל: אני לא בטוח שהבנתי את השאלה. הגמרא עצמה מבארת "והתניא: אין מוציאין לא שליש ולא גודל מפני הרמאים" (כג ע"א) ורש"י על המשנה מסביר כי החשש שמא יהיו רמאין שיוציאו למעשה גם אגודל וגם אצבע נוספת ויימנו כשניים – הביא לאיסור להוציא אגודל. על כן, אני לא בטוח שהבנתי מה אתה בדיוק שואל.
על אבן השתיה אפשר לקרוא כאן:
http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3810

הבדלת הפרוכת: אתה לא הראשון ששואל את השאלה בדבר היכולת של דבר מה עליון להתקשר במציאות פיזית. השאלה בנוסחה הבולט ביותר נשאלה כבר על ידי שלמה המלך, במעמד חנוכת המקדש: "כי האמנם ישב אלהים על הארץ הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך אף כי הבית הזה אשר בניתי".
עיין בפרק שם ותראה כי שלמה אינו עונה על שאלה זו. זה פלא.
והמשך הפלא הוא ביכולת של מחיצה פיזית לחצוץ במושגי קדושה עליונה והתגלות עילאית.
ועם הפלא הזה אנחנו צריכים לחיות.
לגבי "חול החוליים": לכאורה כן, וזהו המדבר, לאמור מחוץ לשלושה מחנות, שהוא המקום אליו משולחים המצורעים עד שייטהרו.


כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות