שאל את הרב

סרטים ותכנים קשים באינטרנט - איך לצאת מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/08/16 22:21 ז באב התשעו

שאלה

היי, ממש קשה לי לכתוב את זה. ובמיוחד שלא דיברתי על זה עם אף אחד אז ממש אשמח אם תוכלו להיות עדינים בנושא הזה. תודה רבה!

לצערי הרב כבר יותר מחמש שנים שאני רואה סרטים מאוד לא צנועים באינטרנט. כשהתחלתי לא בדיוק הבנתי מה זה ורק לאחר כמה שנים הבנתי איזו טעות גדולה אני עושה אבל זה היה מאוחר מידי ולא הצלחתי להתנתק. לא משנה כמה פעמים הייתי אומרת לעצמי שאם אני עושה את זה אני נותנת לעצמי סוג של "עונש" זה לא עזר ואחרי כמה שבועות הייתי נופלת עוד פעם. באותו רגע אז אני מאוד מרגישה טוב עצמי אבל שניה אחרי זה אני מתחרטת שראיתי את הסרטון.

אפילו היה זמן שבו חשבתי שכשאני אהיה מדריכה אני אפסיק עם זה לטובת החניכות שלי כי אחרת אני אהיה צבועה וגיליתי שזה בכלל לא עזר.

אני פונה אליכם כי בחודשים האחרונים הרצון לראות סרטים כאלו גובר עלי וגורם לי לראות אותם לפחות פעם ביום ואם לא פעמיים. אני שואלת אותכם כיצד אפשר לגרום לעצמי להפסיק את זה ולא ליפול לרצון הלא נכון הזה? תודה רבה!

ודבר אחרון - הפתרון של לבקש מההורים שלי לעשות אינטרנט חסום אינו מתאים בשבילי, כי אני לא רוצה שההורים שלי ידעו שום דבר על זה והם ישאלו אותי שאלות או שיבינו כבר בעצמם.

תשובה

תודה רבה לך שפנית ושיתפת בהתמודדות שאני בטוחה שהיא מאוד לא פשוטה לך, לא כל שכן שאת מתמודדת לבד. עצם האמירה שלך - לא טוב לי ואני רוצה לשנות ולהצליח - היא אמירה עם המון כוח! את יכולה להיות מאוד גאה בעצמך ושמחה, על כך שאת בתהליך טוב של התקדמות בחיים, בעלייה, והקושי מעיד על הטיפוס שלך במעלה הדרך, בעלייה התלולה, ואת יכולה לעבור אותה – עם קצת מאמץ וכמובן עזרה.


המדיה והאינטרנט מוצפים בהמון תכנים קשים לצפייה אשר הגישה אליהם היא קלה ופשוטה, ובכך כל אחר יכול למצוא את עצמו, בין אם ירצה ובין אם לא, נחשף לתכנים שכאלה. למעשה האינטרנט כאילו הקנה "לגיטימיות" לתופעה והיא קיימת במימדים גדולים מאוד- באתרים שונים, רשתות חברתיות, פורומים ועוד. כפי שאת בטח יודעת, ואין צורך לפרט, יש לצפיה בסרטים לא צנועים השלכות לא טובות על הנפש העדינה שלנו. התכנים האלו עלולים לעוות לנו את התפיסה שלנו על זוגיות, על דימוי עצמי, דימוי גוף ועוד תחומים אחרים. על ידי הצפייה עלול להיווצר מצב של טשטוש בין העולם הווירטואלי למציאות.


[מה קורה לנו בעת צפייה בתכנים קשים]
אחת ההשפעות הקשות ביותר של החשיפה לתכנים הללו היא ההתמכרות. בעצם מה שקורה לנו במוח בעת צפיה בתכנים כאלו הוא ייצור של פעילות כימיקלית הכוללת שחרור חומרים מגבירי הנאה, כגון דופמין, ונוצרת פעילות הורמונלית מוגברת. ההתמכרות לתכנים מיניים מתאפיינת בצורך מתמיד בחשיפה רבה או קיצונית יותר, על מנת לנסות להשיג את מה שהשגנו בעבר (דומה לההתמכרויות אחרות במובן הזה) עוצמת ההתמכרות עלולה להביא לחוסר שליטה, הרגשת תסכול, איבוד גבולות ועוד. במקרים כאלה יש צורך בהתייעצות עם אנשי מקצוע (ניתן להתייעץ בקו החם של "נתיבי רשת"). בעצם הצורך הזה של לרוץ לראות את התכנים האלו הוא ממש פיזיולוגי, כמו שהגוף מתרוצץ לחפש אוכל כשהוא רעב, אם הוא לא מקבל את מה שהוא מחפש הוא פשוט מ-ש-ת-ג-ע, כי הוא חייב את החומר ש"התמכר" אליו במוח. כמובן שזה יוצר הרבה תסכול ותחושה של חוסר שליטה על מה שאני עושה.

חשוב לציין שלא כל הרגל רע הוא בהכרח "התמכרות", כפי שלא כל עצבות היא "דיכאון". ולכן חשוב ללמוד על הנושא, לשוחח עם אנשים סביבנו שאנחנו סומכים עליהם, ולהתייעץ עם אנשי/נשות מקצוע מתאימים.


[המקל רק מתסכל, והגזר – עוזר]
כתבת בדברייך כי ניסית הרבה פעמים "להעניש" את עצמך, אך גם זה לא עזר. באמת הרבה פעמים כדי להתמודד עם דברים מהסוג הזה אנחנו צריכים לשים לעצמנו גבולות, ויש אנשים שזה עוזר להם. אך יש גם לא מעט אנשים, ואת כנראה בינהם, שהגבולות וה"עונשים" לא עושים את שלהם אלא אפילו להפך- גורמים רק ליותר ויותר תסכול! כי לא רק שאת מתייסרת עם ייסורי מצפון אחרי מה שראית, יש לך בנוסף לכך עוד עונש. זה יוצר אצלך קושי כפול, ומוריד את המוטיבציה להתחזק ולהתמודד. בשיטה הפוכה (שיטת ה"גזר") את יכולה לפנק את עצמך או לתת לעצמך איזה שהוא פרס כל פעם שהצלחת להתגבר על היצר. יום שהצלחת/שבוע שהצלחת, הכל לפי היכולת שלך ושאיפה אפשרית שאת יכולה להציב לעצמך. זה שיטה שעובדת יותר על לחזק אותך ואת היכולות שלך להתמודד ולהתגבר!


[גבולות- אבל בהדרגה..]
אבל בכל זאת, על מנת להגיע ממצב שאת רואה סרטונים כל יום למצב שאת לא רואה, נדרש תהליך, וחשוב שיהיה הדרגתי. להפסיק הכל בפעם אחת ובום זה מאוד מאוד קשה, וגם אם היית יכולה "לחסום" את האינטרנט, יתכן שהמעבר יהיה קיצוני ולא פשוט. כמו שהזכרנו מקודם, הביולוגיה שולטת לעתים במקרים האלה. אינני מתכוונת לכך שמתוך בחירה מודעת תלכי לראות סרטים אבל תגבילי את עצמך, אלא שבגבולות האפשרי, כדאי שתסמני לעצמך גבולות, אשר אותם תעשי מאמצים לא לעקוף. למשל- לא יותר מ-3 בשבוע, ימים מסויימים שבהם לא לראות ועוד. כאשר תצליחי לעמוד במשהו שהצבת לעצמך, כל הכבוד! פנקי את עצמך, והציבי גבול קצת יותר קשה מפעם קודמת, בהדרגה. אם לא, בעז"ה בפעם הבאה בזכות ההשתדלות יהיה יותר טוב.


[להתרחק מהמחשב ולהתקרב לדברים אחרים..]
כשהפיתוי קרוב, לפעמים מאוד קשה להתמודד מולו. אבל כאשר הוא לא באופק ו"אין אופציה" אז יותר קל. אפשר להבין את זה גם בדברים אחרים: למשל אם אני עכשיו בדיאטה, ואלך לשמחה משפחתית בה יחלקו הרבה עוגות ודברי מתיקה, יהיה לי הרבה יותר קשה להצליח לא לאכול מאשר אם אני אבלה ערב "רגיל" בבית. ולכן, לפעמים להתרחק, ממש פיזית מהמקום שאת עלולה להכשל בו יכול לעזור לך מאוד.
במקום זאת- אפשר להשקיע ולפתח דברים חדשים, להשקיע בחברויות, בלימודים. הזכרת שאת מדריכה- את יכולה לקחת על עצמך פרוייקט בסניף, להתנדב במשהו. להסיח את הדעת, להתרחק, ולצד זאת ליצור עניין ותחביבים חדשים.


[להיעזר זה אכן עוזר]
כתבת כי אינך מעוניינת לשתף את הורייך או שהם ידעו על כך באיזה צורה שהיא, ואני מבינה אותך. ההתעסקות בזה כרוכה בלא מעט בושה, ולפעמים עוד מלפני הסביבה, מעצמינו.. ובכל זאת, אני חושבת שיכול להיות עבורך מאוד משמעותי ותומך אם יש לך איזה חברה/מדריכה/ יועצת /מחנכת/ אחות או כל דמות שאת מרגישה קשורה אליה וסומכת עליה, שתוכלי לשתף אותה ולהיתמך בה בשעת הצורך.
אני מציעה לך גם לקבל אולי איזה שהוא ייעוץ מקצועי בעניין הזה, עדיף ממישהו שמומחה לתחום כזה/ של "התמכרויות" אחרות, אשר יוכל להבין מה המצב שלך, ואולי לתת לך כלים שיתאימו למקום שאת נמצאת בו. כך למשל תוכלי ליצור קשר עם "נתיבי רשת", קו חם לייעוץ: 02-5906602.


וחשוב מכל- להתפלל! לריבונו של עולם, שיתן לך את הכוחות להתמודד ולהצליח להפסיק עם זה. זה נשמע לי מהשאלה שלך שיש לך הרבה רצון להפסיק ושאת מרגישה שזה מרחיק אותך. הקב"ה כרגע בשדה, וניכר כי גם את יוצאת לשם. מקווה שתצליחי לעבור את התהליך שאת רוצה ותזכי לאושר וסיפוק של הצלחה ושל קדושה.


שיהיה לך הרבה בהצלחה, עומדת בפניך משימה לא פשוטה אך אני חושבת שאת יכולה להצליח לעזור לעצמך, להתקדם, ולהעזר באנשים מסביב במידת הצורך.
בכל מקרה שמשהו לא היה מובן, או שאת רוצה להמשיך להתייעץ,תמיד תוכלי לפנות אלינו כאן לאתר או אלי למייל.

שנה טובה! אודליה

Odelia1232@gmail.com


כתבות נוספות