שאל את הרב

ברכת שהחיינו - מתי עדיף

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 23/07/16 23:01 יז בתמוז התשעו

שאלה

שלום רציתי לשאול אם צריך לברך ברכת שהחיינו על מספר דברים: 1. על ראיית חבר שלא ראיתי אותו 30 יום. אנחנו יוצאים כבר יותר מחצי שנה אבל בגלל סיבה מסוימת לא התראנו 30 יום האם אני צריכה לברך או שזה מנהג? ובאיזה צורה לעשות את זה? (מתי בדיוק אני צריכה לברך, האם מיד כשאני רואה אותו) האם הוא צריך לענות אמן? 2. בפרי חדש - מה מנהג העולם - לברך קודם ברכת העץ ואז שהחיינו או קודם שהחיינו ואז בורא פרי העץ? 3. האם אני רשאית לברך שהחיינו על ספר חדש / דיסק / משחק קופסא / MP3 / רכב חדש / רישיון נהיגה / כלי נגינה / כלי אוכל כמו צלחת / כוס / סכו"ם / מכשירי חשמל / קומקום / מחליק שיער? 4. האם בבגדים כמו: פיג'מה / בגד ים / חגורה / מטפחת / צעיף / ציצית / כובע / כיפה מותר לברך שהחיינו? 5. האם על דברים כמו סדין / שמיכה / פוך / מגבת / כרית מברכים?6. מתי עדיף לברך ברכת שהחיינו בקניית כלים או רהיטים: בעת הקנייה או בעת הראשונה שאני משתמשת בהם?

תשובה

שלום
1. לגבי ברכת שהחיינו על אדם אחר, יש פוסקים שאומרים שבימינו לא מברכים, בין השאר מחשש לחנופה (שיברך גם אם לא שמח, כדי שחברו לא ייעלב). יש פוסקים שאומרים שיברך אם יש לו שמחה מיוחדת בדבר. וגם ביניהם יש אומרים שיברך רק אם לא דיבר איתו בטלפון בתקופה הזאת, ויש שכתבו, שאפילו אם דיברו בטלפון יברך.
הברכה היא כשרואים. השומע יענה אמן, כמו בכל ברכה ששומע (לא משהו מיוחד לנושא הזה).
2. יש בפוסקים דעות לכאן ולכאן. נדמה לי שמנהג העולם לברך קודם בורא פרי העץ, ואז שהחיינו.
3. הכלל בזה הוא שהדבר תלוי בשמחת הלב, ועל דבר שגורם לו שמחה מיוחדת, מברך. ולכן רבים לא מברכים כלי אוכל/סכו"ם/כוס וכיוצא בזה. כי אלו קניות שבשגרה. לעומת זאת, על רכב כן נוהגים לברך, כי זו קנייה מיוחדת.
בכל אופן, אם יש עוד מי שהקנייה מועילה לו, כמו למשל רכב שהוא לכל המשפחה, הברכה היא 'הטוב והמטיב' ולא שהחיינו.
4. כמו בסעיף הקודם. ולכן הרבה לא מברכים עליהם, אלא אם כן, זה דבר מיוחד ושמחה מיוחדת.
5. כנ"ל. אני חושב שהרבה לא מברכים.
6. בשעת הקנייה.
כל טוב

כתבות נוספות