שאל את הרב

אבלות/שליח ציבור

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 27/06/16 15:45 כא בסיון התשעו

שאלה

שלןם וברכה

כאשר נמצאים בבית הכנסת אבלים בשלבים שונים של אבלות,כגון אבל בתוך השבעה, אבל בתוך השלושים ואבל בשנה הראשונה לאחר השלושים, למי זכות הקדימה לשמש כשליח ציבור ? כמו כן למי זכות הקדימה כאשר האבלים הנמצאים הם בני השלב השני והשלישי? בברכה

יצחק

תשובה

ב"ה

שלום.

ראשית עליך לדעת שמן הדין אין בכלל חובה להיות שליח ציבור ולכן כל מי שיש לו איזה שהוא קושי ולו הקטן ביותר כגון שקשה לו לעמוד או מתבייש או לא מורגל בזה אין עליו שום חובה לשמש כש"ץ.

וכעת לשאלתך :לפי מנהג הספרדים האבל לא מתפלל כלל בזמן השבעה כש"ץ .ולאחר השבעה אם מזדמן לו הוא יכול לשמש כש"ץ בכל זמן ובכל תפילה כולל שבתות וחגים וראשי חדשים.

לפי מנהגי האשכנזים יש הקפדה לשמש כשליח ציבור כל ה11 חדשים למעט ימי שמחה כגון ראשי חדשים וחגים. (אבל אם אין ש"ץ אחר או שהוא ש"ץ קבוע יכול לשמש כש"ץ גם בימי שמחה). ומי שקרוב יותר לאבלות יש לו זכות קדימה לשמש כש"ץ לדוגמא מי שנמצא בתוך שלושים קודם למי שנמצא בתוך שנה ומי שיש לו יום אזכרה קודם למי שנמצא בתוך שנה.

ויש עליך לדעת כי מניעת וויכוחים בנושא זה גדול יותר מלשמש כשליח ציבור .וכל מי שמוותר מתוך רצון טוב גורם לעילוי נשמה ונחת רוח לנפטר.

ועין בספר צרור החיים לגר"מ אליהו זצ"ל עמוד 96.


בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368