שאל את הרב

מס' שאלות בהלכות שבת

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 09/06/16 08:26 ג בסיון התשעו

שאלה

לכבוד הרב שליט"א שלום ותודה מראש על המענה!

אני בחור המתחזק מזה מס' שנים, משתדל להעמיק בלימוד הלכה ולהתמיד בכך, אך בכל זאת עדיין נתקל במס' בלבולים שמציקים..., בפרט בהלכות שבת.

א. איך נכון להשתמש בפלטה בשבת עם אוכל יבש ומוצק וכן לחילופין אוכל רנוזלי כמו מרק או תבשיל עם עם רוטב? (אשמח לתשובה קצרה אך ממצה).

ב. אני יודע שאסור להתקלח בשבת, לצחצח שיניים וכו'. אך מזה מספר שנים עקב הנכות שלי אני סובל מבריחת שתן. לעיתים בצורה חריפה מאוד. כשאדם עם נכות כמו שלי קם בשבת רטוב, הכיצד עליו לנהוג?

ג. עד כה התפללתי יחיד. בלי נדר, אני רוצה להתחיל להתפלל בציבור. כל פעם שניסיתי, נשברתי. כי המניין רץ,מבחינתי כמובן, בקצב מהיר הרבה יותר משלי. האם מותר לי להתפלל בקצב שלי ולהשתדל להגיע ל-18 עם הציבור ואז להמשיך בקצב שלי? אם כן, מה בנוגע לאמנים בקדיש וכו'?

בתודה מראש, שמעון

תשובה

שלום

א. מותר להניח בשבת על הפלטה אוכל יבש מבושל קר, או נוזל מבושל חם. ספרדים- ישירות על הפלטה, אשכנזים- מעל כלי. ספרדים- מותר להחזיר לפלטה נוזל רק אם הוא רותח, אשכנזים- גם אם הוא מעט חם עדיין. ולא הסיר ידיו ממנו, ויחשוב מראש להשיבו לפלטה ולא יניחנו על השולחן.

ב. במקרה כזה מותר להתקלח במים קרים, אם אי אפשר מותר בפושרים, ואם אי אפשר מותר בחמים מדוד שמש. לכתחילה חלק מהגוף, ובשעת הצורך שאתה מצטער מאד מותר כל הגוף (הגהות רעק"א)

ג. מותר. תענה אמן היכן שמותר, יש בסוף סידורים רבים טבלה מסודרת. ולכתחילה תחליף מניין לאחד איטי ומכובד שלא ממהר בתפילה.

חזק ואמץ

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368