שאל את הרב

למה מתפללים דווקא בדרך מסוימת? קשה לי להתחבר!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/06/16 19:35 כד באייר התשעו

שאלה

שלום הרב!

אני לא התחברתי לזה שצריך להתפלל עם סידור...

אני אוהבת להתבודד ולהגיד תודה לק"בה ולבקש ממנו בקשות..

אני אומרת תודה כמעט על כל דבר..! כשאני מתפללת מסידור אני לא מרוכזת ואני לא אומרת את המילים בכוונה שלמה,כשאני מתבודדת זה גורם לי להרגיש שהק"בה נימצא ממש לידי ומקשיב לי.. למה צריך להתפלל דווקא מסידור?

תשובה

לשואלת היקרה שלום וברכה!

משמח [מאוד] לשמוע על הקשר המיוחד שיש לך עם ה´! הרצון שלך להתבודד, לדבר עם ה´- זה דבר נפלא, ש[כל אדם מאמין צריך לשאוף אליו!] העובדה שבגילך הצעיר את כבר מרגישה כך היא דבר מיוחד מאוד, שצריך להעריך אותו.


[כדאי ללמוד את התפילה]
התפילה היא מפגש עם הקב"ה, מפגש שכולל כמה דברים: שבח ותהילה לה´ על גדולתו וכד´, בקשות, והודיה על כל הטוב שה´ עושה. נכון, זה יומיומי, זה חוזר על עצמו כל הזמן, ובאמת לא קל להתחבר לכל מילה בסידור. אבל, ככל שנבין יותר את המילים ואת המשמעות בכלל של התפילה הזו, לאט לאט נתחיל להתחבר. תחשבי למשל על ברכת "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח"- מה אנחנו אומרים שם? שלדוד המלך יצמחו קרניים?! ואנחנו מדקלמים את זה שלוש פעמים ביום. אבל עם קצת למידה וחשיבה, נבין שאנחנו בעצם מדברים על המשיח, ועל כמה שאנחנו מייחלים שהעולם יתוקן, ויהיה בו יותר טוב, על ידי ביאתו. ובברכת השלום- כשחושבים כמה העולם הזה חסר שלום- בתוך הבית, בתוך עם ישראל בכלל, בין העמים בעולם כולו- פתאום הברכה שבסוף שמונה-עשרה נהפכת לזעקה ממש- בבקשה ה´, [שים שלום!]


[היתרונות שבתפילה של הסידור]
1. כלל ישראל
אם נשים לב, נראה שרוב הבקשות של התפילה בלשון רבים: "רפאנו", "ברך עלינו" וכדומה. זה לא במקרה- התפילה של הסידור היא תפילה של כלל ישראל. למעשה, אנחנו ממש לא לבד כשאנו פוסעים את שלושת הצעדים קדימה, עוצמים עיניים ואומרים "ה´ שפתי תפתח"- [עם ישראל כולו מתפלל], פונה לה´ לקבל תשובה על כל צרכיו. ממילא גם התפילה שלנו היא רק על עצמנו- אנו מתפללים על כלל ישראל. יש בזה גם נקודה חינוכית מאוד חשובה: אנו פונים לה´ מתוך כלל ישראל ומתחברים אל כל העם בתפילה שלנו. נקודה זו באה לידי ביטוי בעוד דברים בתפילה: תחשבי שכל עם ישראל מכוון את הרגליים ואת הלב לאותו מקום- לירושלים! איזו עוצמה יש בזה! ומעבר לכל זה- ככה זה גם הרבה יותר גדול! (לעומת ילדה קטנה בעולם גדול, מול מלך ענק, שמבקשת שיהיה לה טוב...).


2. הסדר שבסידור
בסוף, הסידור עושה לנו סדר. כשאנו באים לדבר עם ה´- עולים כל כך הרבה דברים שרוצים לומר ולבקש ולהודות, כמו שמרגיש מי שפוגש את ראש הממשלה לכמה דקות- מאיפה מתחילים?! ואיך דואגים שלא נפספס משהו? הסידור "יודע" את כל זה, ובונה לנו תפילה מסודרת, בהדרגה מדויקת (מה לבקש לפני מה ועוד).


3. הלשון המיוחדת של תפילת הסידור
הסידור שלנו נראה פשוט ומוכר, אבל אל נשכח מי חיבר אותו. לפי המסורת (גמרא)- 120 חכמי ישראל השתתפו בחיבור סידור התפילה, מתוכם 80 נביאים! אפשר רק לדמיין כמה דיוק וטעם יש בכל מילה ומילה, שנביאים ראו לנכון להכניס בתפילת ישראל... רק לדעת את זה, כבר עושה משהו לתפילה שלנו...


[למרות זאת- אל תוותרי על "הזמן שלך עם ה´"!]
ועדיין, השיחה הפרטית, האינטימית, שלך עם ה´ בזמן של התבודדות- יקרה מאוד. לו, יתברך, ולך. אני ממש ממליץ לך לפנות זמן מיוחד להתבודד ולדבר עם ה´, על כל מה שעל ליבך. כאן את יכולה ללכת לפי תחושות שלך, משוחררת לגמרי. אז, לדעתי, תבואי לתפילה רגועה ונינוחה יותר, וגם תמצאי פתאום לפחות חלק ממה שדיברת עם ה´- בתוך המילים ה"חרושות" של העמידה.
עוד עצה- נסי לשלב בתפילת העמידה בקשות מיוחדות שלך. ככה "תרוויחי" את כל היתרונות של התפילה המסודרת, וגם תתני מקום לעולם הבקשות שלך כשאת עומדת מול ה´ בתפילה...


[לסיכום]
- זה נפלא לדבר עם ה´- אל תוותרי על זה!
- התפילה היא מפגש עם הקב"ה, שכוללת כמה צדדים: שבח ותהלה לה´, בקשות והודיה. בתפילה
- המסודרת אנו מתחברים לכלל ישראל- לצרות שלו ולבקשות שלו. [שני דברים] אלו באים בצורה הטובה ביותר בלשון התפילה של הסידור. יש בזה גם חינוך חשוב: הבקשה הפרטית שלי באה מתוך היותי חלק מכלל ישראל, וגם הבקשות שלי הם חלק מהבקשות של כלל ישראל.
- הלשון של התפילה היא לשון מיוחדת- 120 חכמים, מתוכם 80 נביאים חיברו אותה... שילוב בקשות נוספות בתוך התפילה המסודרת- שילוב היתרונות של תפילת הציבור עם הרצונות הפרטיים שלך.

יהי רצון שיתקבלו תפילותייך ברחמים וברצון

בהצלחה רבה!

אביחי


כתבות נוספות