שאל את הרב

איפה הבחירה חופשית בחיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/05/16 23:49 טז באייר התשעו

שאלה

איך זה הגיוני שיש ביהדות בחירה חופשית? הכול הרי ידוע! גם מה נעשה ואיך נגיב למצב ידוע! אז איפה פה הבחירה החופשית?

כול דבר אומרים לנו מה לעשות! איך להתלבש- אומרים לנו יענו לפי ההלכה וזה. איך ומה לאכול אומרים לנו לפי ההלכה וזה אפילו איך לדבר אומרים לנו (כאילו אנחנו אפילו לא יכולים פשוט להתפלל לקב״ה מהלב אלא אומרים לנו בדיוק מה להגיד לו ואיך להגיד לו וגם איך לדבר לאנשים אחרים אומרים לנו) אנחנו כמו רובוטים כי גם איך להרגיש אומרים לנו ( יענו מה לעשות במצבים שונים להיות רגישים ובעלי מידות ודרך ארץ)

אני לא אומרת שזה רע כי חלק מהדברים הם יפים וטובים וממש מכוונים אותנו לטוב ועובדה שאני חושבת שאנשים דתיים הם יותר ערכיים אבל אני ממש מרגישה שזה חונק אותי! איפה כאן הבחירה החופשית? איפה?

אני גם מרגישה שכול הזמן אומרים לי להתפלל כי זה יכול לשנות את המציאות אבל זה לא יכול לשנות כלום! הקב״ה הרי יודע מה יקרה הוא כבר החליט ואם אני יתפלל או לא יתפלל זה לא ישנה את המצב כי הקב״ה כבר יודע מה יקרה...

וגם אומרים שכאילו הכול ידוע אבל לך יש את הבחירה איך להגיב למה שקורה אבל בתאכלס אין לי באמת את הבחירה כי כשנולדתם הקב״ה הכניס לי את התכונות שיש לי ולפי התכונות שלי אני יגיב אז גם איך אני יגיב זה לא בחירה שלי כי הוא ידע אתזה והכניס לי את התכונות האלה שעל פיהם אני יגיב!

שום דבר הוא לא בחירה שלי - אני לא בחרתי להיות יהודיה לא בחרתי להיוולד לבית דתי לא בחרתי כלום! אני לא אומרת שאני לא שמחה בזה אני נורא נורא שמחה שאני נולדתי יהודיה ואני מאוד אוהבת את המשפחה שלי ואני שמחה שנולדתי במשפחה שלי אני גם מאוד שמחה שנולדתי והתכנחתי ביישוב דתי, בארץ ישראל השלמה והבניה (בשטחים) אני מאוד מאוד שמחה שנולדתי והתכנחתי בחינוך דתי ובמשפחה דתייה אני פשוט אומרת שזה לא היה בחירה שלי! לא הייתה לי פה שום בחירה חופשית במהלך חיי!

תשובה

שלום יקרה! מה שלומך?

בהחלט מבאס כשמחליטים עלינו דברים ואפילו אם הדברים עצמם הם טובים. אנחנו לא בני 3 ויש לנו שכל בראש, למה שיחליטו עלינו?

כשזה מגיע להחלטה מראש של גורם חיצוני מה נעשה כל רגע בחיינו – זה ממש מרגיז ומייאש! אנחנו לא יכולים לבחור? קצת דמוקרטיה?

ואולי מה ש"שובר את גב הגמל" הוא שאין לנו איך לשנות את ההחלטה של אותו גורם! ממש דיקטטורה מוחלטת!

מקווה שהקב"ה יעזור לנו למצוא יחד מענה טוב לשאלתך. רק אזהרה מראש: זה לא יהיה קצר...

ננסה להמשיל את זה לאדם שעושה בחופש הגדול הבא עלינו לטובה טיול רגלי במסלול בארצנו הקטנטונת.

הוא מכין את הכול כפי הנדרש: מים כמובן. כובע. קרם שיזוף. מפה. נעלי הליכה מתאימים. בגדים מתאימים למזג האוויר ולמסלול עצמו. מצלמה או סוג של סלולארי בשביל הסלפי. משקפת אם צריך. אם רוצה – מביא חברים ועוד...

ההלכה היא מלשון [ללכת]. ללכת צעד אחרי צעד בטיול הקטן שנקרא: [החיים שלנו].

הקב"ה מביא לנו במהלך חיינו התמודדויות והתלבטויות בהם אנו צריכים להחליט כיצד להתנהג.

[בורא העולם] מלמד את הדרך הכי מתאימה להתכונן טוב לטיול של חיינו ב[עולם שהוא עצמו יצר] בעזרת לימוד הדרך הנכונה במפה, לימוד ההלכה. [יש לנו בחירה] אם להקשיב ולעשות כך או לא – אנחנו לא רובוטים!.

וכאן מתחיל בעצם העניין של [מטרתנו הכללית כעם ישראל], ברשותך אצטט מדברייך:

"אני לא בחרתי להיות יהודייה. לא בחרתי להיוולד לבית דתי. לא בחרתי כלום... אני גם מאוד שמחה שנולדתי והתחנכתי ביישוב דתי, בארץ ישראל השלמה והבניה (בשטחים) אני מאוד מאוד שמחה שנולדתי והתחנכתי בחינוך דתי ובמשפחה דתייה. אני פשוט אומרת שזה לא היה בחירה שלי!".

ועוד קטע לפניו: "כשנולדתי הקב״ה הכניס לי את התכונות שיש לי ולפי התכונות שלי אני יגיב. אז גם איך אני יגיב זה לא בחירה שלי כי הוא ידע את זה והכניס לי את התכונות האלה שעל פיהם אני יגיב!... גם איך להרגיש אומרים לנו".

הקב"ה ברא אותנו במקום, במשפחה, בחינוך ספציפי ונתן לנו תכונות המתאימות לנו – כדברייך, זה לא מבחירה. כל אלה ניתנו כדי שיהיה לנו הכוח ותהיה לנו האפשרות לתקן בעולם את מה ש[רק אנחנו] יכולים לתקן.

[יש לנו בחירה] האם להשתמש במה שניתן למטרת התיקון ולנגזרותיה או לא. יש לנו בחירה אולי בעזרת אותם הכלים לשנות את חיינו מקצה לקצה גם איך להרגיש תוך כדי עשיית מהלכי השינוי.

בקיצור: [יש לנו בחירה לבחור] מה היא דרכנו. הקב"ה יודע מה היא [סוף] כל דרך = "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" (גמרא מסכת ברכות, דף ל"ג עמוד ב´).

[נקודה חשובה] לפני שנמשיך: רצונו של הקב"ה ש[נשלב] את חיינו הגשמיים עם הרוחניים.

למשל: טוב מאוד ואפילו רצוי ללכת לכייף לפעמים אבל שהכול יהיה במידה נכונה, במוסריות, ללא לשון הרע וכוליה... לפי ההלכה.
שלא נהיה רק רוחניים או רק גשמיים כמו שמלמדת הנצרות.

הדרך הכי טובה לבדיקת מעשינו היא לשאול את עצמנו לפני פעולה כלשהיא – האם הקב"ה יהיה מרוצה ממנה?

דיברנו על מטרה אישית ותיקון פרטי, ברשותך נדבר על מטרה ותיקון של הכלל בעזרת ציטוט משאלתך:

"חלק מהדברים הם יפים וטובים וממש מכוונים אותנו לטוב, ועובדה שאני חושבת שאנשים דתיים הם יותר ערכיים".

ישנם הרבה סוגים של ערכים. כל ערך חזק במידה כזאת או אחרת בקרב כל אדם וכל קבוצה. לדוגמה: אצל אברהם בלט ערך החסד.

חשוב לזכור שרוב הציונות הראשונה הייתה [חילונית], הם היו אלו שעבדו בבנייה וכו´ (בערך הזה היו החילונים גדולים יותר מהדתיים).

נקודה נוספת: ערכים זה עניין שאדם או קבוצה [מודדים כלפי עצמם], אם רוצים (ואם יש מצב שיקשיבו) אפשר לנסות לתת ביקורת בונה.

ועכשיו לנושא [הבחירה והתפילה]:
בתנ"ך מסופר שבתקופת בית המקדש הראשון הוכיח [הנביא ישעיהו] את עם ישראל על כך שמצד אחד הם מתנהגים לא טוב – ומצד שני מעלים קורבנות כרגיל [כדי שהקב"ה יתרצה] (יש לציין כך היה נהוג בעולם באותה תקופה).

"לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר השם, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי" (ישעיהו, פרק א´ פסוק י"א).

מכיוון שאין לנו בית מקדש ניתנה התפילה במקום הקורבנות. יוצא מכך שתוכחת ישעיהו תקפה גם לימנו:

[הקב"ה הוא לא מכונת פחיות] = מתפללים ואז יוצא מה שרצינו. תכלית התפילה היא [קירבת המתפלל אל אלוקים].

[יש לנו בחירה] כמה לפעול (אם בכלל) למען הגדלת מידת הקירבה אל הקב"ה בעזרת התפילה:

"רַחֲצוּ, הִזַּכּוּ*הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם, מִנֶּגֶד עֵינָי: חִדְלוּ, הָרֵעַ. יז לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה" (שם, פסוקים ט"ז – י"ז).

ככל שקרובים יותר אל הקב"ה יש גם לנו יכולת שינוי במציאות. וכדאי גם לדעת המציאות גם משתנה כל רגע גם כשאנחנו לא מבחינים בזה = נס נסתר.

"לְכוּ-נָא וְנִוָּכְחָה, יֹאמַר השם; אִם-יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ, אִם-יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ" (שם, פסוק י"ח).

וגם - חכמים זיכרונם לברכה שקבעו כיצד להתפלל היו הכי מבינים בעניין התפילה באותו דור וכיצד דרכה להתקרב לקב"ה, אך זה לא אומר שאין לנו בחירה [להוסיף תפילה מהלב] לאחר התפילה חוץ ממה שכתוב בסידור.

נקודה אחרת – אולי מה שאנו מתפללים אליו זה לא לטובתנו, לכן התפילה מגיעה למקום אחר ובסופו של דבר [תעזור גם לנו ככלל].

נקודה אחרונה: [לכל אחד] יש לפחות דבר אחד שהיה רוצה שתהיה לו הבחירה לשנות אותו. זאת בהחלט התמודדות לא קלה. [יש בחירה] כיצד להתמודד עם אותו רצון.

כדאי להאמין שהקב"ה לא ברא אותנו בצורה מסוימת או העמיד אותנו בניסיון אחר כי היה משעמם לו... גם הדברים שנראים לא טובים - הם בטח לטובה, וזאת מהסיבה בסיסית באמונה שחפץ הקב"ה להיטיב לנו.


מקווה שעניתי על כל שאלותייך. את מאוד מוזמנת להגיב, לשתף, לשאול, להעיר להאיר וכוליה במייל שלי.

ב"הצלחה רבה!


דורון, חברים מקשיבים

dozkih@gmail.com






כתבות נוספות