שאל את הרב

האם ה' קיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/04/16 00:26 כו באדר ב'

שאלה

שאלתי את השאלה הזאת מלא פעמים ואף אחד לא ענה לי מספיק.. מה ההוכחות? אני כן מרגישה שיש בעולם משו נעלה הבעיה היא שזה לא מרגיש מספיק כי איפה ה' נמצא בכל הצרות שלנו? למה אני סובלת ומגיעה למקומות של יאוש בלי עזרה? אני באמת שלא עומדת בניסיונות אז איפה באמת הוא קיים אם הוא קיים?

תשובה

תשובה-
שלום לשואלת!
שתי שאלות כבדות משקל שאלת. הראשונה היא שאלה עצומה שנוגעת בנו בכל רובד החיים שלנו, מהנקודות הכי קטנות וטכניות עד השאלות הכי גדולות ומהותיות. השנייה היא שאלת הצרות, הייאוש ובמילה אחת- ייסורים. את לא מוכנה לעבור על סדר היום בגלל התחושות האלו, בעוד ישנם אנשים שכן, יישך כוחך! ועוד- על פי השאלות האלו ניכר שיש לך נשמה גדולה!
איך אם כן, אפשר להמשיך הלאה כאשר יש מועקה כל כך גדולה על הנשמה? נשתדל לענות על שתי השאלות אחת אחת, אבל בצורה שונה ממה שאולי מצופה.
השאלה הראשונה היא שאלה מורכבת ולכן יש תשובה מורכבת ולא פשוטה. מקווה שאצליח להסביר בברור-
בתכלס אני ממש מבין למה עד עכשיו לא קיבלת תשובה חד משמעית. אלוקים הוא אין סוף, נצחי, היה כל הזמן ויהיה כל הזמן. הוא יכול לעשות הכל וגם יודע הכל. האם בן אדם יכול להבין דבר כזה?! נראה לי שהתשובה תהיה לא פשוט כי שבני אדם הם לא כאלו אז איך נבין משהו כזה? בן אדם בנקודה מסוימת התחיל ובנקודה מסוימת יסיים. אדם לא יכול לעשות הכל ובטוח לא יודע הכל, כך שאין אפשרות להסביר מזה אלוקים. אלוקים הוא פשוט הכל.
קצת מדאיג, מה? תשארי ככה עם שאלה לעולם?
זהו, אל תדאגי! יש עצה לתחושות ולשאלות שלך.
הרב קוק אומר בכמה מקומות שהשאלה שאנחנו כן צריכים לשאול - מה היחס שלי למה שאלוקים אומר, למוסר ולאידיאלים שלו? זאת נקודת המפגש שלנו עם אלוקים. אלוקים מדבר אלינו כל הזמן. הוא מדבר אלינו דרך הטבע, ההיסטוריה וגם דרך הנשמה שלנו שהיא החלק שטבוע בנו שהכי קרוב אליו. אמרת בעצמך שאת מרגישה שיש בעולם משהו נעלה! תאמצי את הרגש הזה קרוב אל ליבך, הרי ממנה גם צמחה השאלה הנפלאה הזאת ששאלת! היא זעקה של הנשמה שלך לחפש את המפגש שלך עם האלוקות! והיא גם כן דיבור של הקב"ה אל הנשמה שלך בפנים.
עדיין לא תמה מלאכתנו, בתוך השאלה ששאלת גם שאלת עוד שאלה, שאלת את שאלת הייסורים. למה הקב"ה הביא אותם עלינו? איפה הוא כאשר קורה לנו משהו רע?
יכול להיות שמה שאני אגיד לך עכשיו יפתיע אותך- הייסורים האלו באים לטובתנו! הם אומנם יכולים להיות בעצמם מאוד לא טובים. אבל התכלית שלהם היא לטובה.
איך?!
חכמינו זיכרונם לברכה נותנים לנו משל- הקב"ה הוא כמו אבא. אבא לפעמים מחבק ונותן מתנות אבל הוא גם מעניש. זה בשביל לחנך את הבן. באותו רגע קטן הבן מאוד כועס על אביו. ויכול להיות שהוא גם כן יגיד שאביו שונא אותו, אבל כשהבן יגדל הוא יהיה אדם מחונך, וידע מה זה גבולות, דחיית סיפוקים וכדו´. כך גם אמר אבא של נחשון וקסמן הי"ד- נחשון וקסמן נחטף על ידי מחבלים. כל עם ישראל התפלל רבות לשחרורו. לאחר שמבצע החילוץ כשל ונחשון נהרג, אביו אמר - "לאבא מותר לענות גם ´לא´".
לכן, גם כן מובן למה לפעמים קוראים לאותם ייסורים ´ניסיונות´- ´ניסיון´ מלשון ´נס´. ´נס´ בעברית מדוברת ובתורה פרושו - דגל. אז בעצם בניסיון הקב"ה רוצה להרים אותנו למעלה. להוציא מאתנו כוחות שטמונים בנו, שרק כך יהיה אפשר להוציא אותן. מסופר על ילד שראה פרפר יוצא מהגולם שלו. הילד ראה שהפרפר נאבק ומתקשה ביציאה. הילד החמוד שלנו עזר לפרפר לצאת, אך הפרפר לא הצליח אחר כך לעוף. למה? כי כאשר הפרפר נאבק לצאת מהגולם, הוא מחזק כך את שריריו. וכאשר הילד ´עזר´ לפרפר הוא בעצם הזיק לו (ויש עוד המון דוגמאות שאפשר להביא שלפני שמגיע דבר טוב מגיע גם כן דבר לכאורה רע: לפני לידה מגיעים צירים, לפני שהזרע מתחיל לצמוח הוא נרקב, לפני שעם ישראל יוצא ממצרים העבודה הופכת קשה יותר ועוד ועוד...).
בטוח שהשאלות שאת שאלת מציקות גם לאנשים שסביבך. בן אם במודע בין אם לא. אני ממליץ לך בחום לשתף אדם קרוב, אולי הורה, חברה או מורה. ולדבר איתם על זה. גם אם אין להם תשובה זה מאוד מקל עצם הידיעה שיש מישהו איתך בתחושות האלו.
כמובן שאת הסוגיות העצומות האלו אפשר להרחיב מאוד ולתת גם כיוונים אחרים. מקווה שהתשובות נתנו לך טיפה נחת!
בהצלחה רבה בכל!
ישראל isra7002@gmail.com

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368