שאל את הרב

לוח ברכות נהנין מעודכן 2016

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/03/16 10:53 ד באדר ב'

שאלה

שלום הרב,

א. מעוניין בלוח ברכות נהנין מעודכן של 2016.

יש לי רק את לוח הברכות מתשס"ט של תמצית הספר וזאת הברכה.

היכן אני קונה טבלה של לוח ברכות-ברכה ראשונה ואחרונה מסודרת מעודכנת של 2016. לא להפנות לספר וזאת הברכה אלא רק לטבלה מסודרת של ברכה ראשונה ואחרונה שמבוסס על זה.

ב. שאלתי לגבי פסיקת מש"ס- הכוונה היא איך פוסקים הלכה מהתלמוד וראשונים ואחרונים - באמצעות שוטנשטיין. בגמרא יש את כל השתלשלות ההלכה מצד שמאל הראשונים וכן רש"י תוספות. צריך לקרוא הכל ? (בהערות שוטנשטין יש ראשונים ואחרונים) אז פשוט כדי לפסוק הלכה לא צריך לקרוא פשט הגמרא רש"י (הסבר שוטנשטין) ואז לקרוא את ההערות למטה של כל הראשונים (המחלוקות ופסקי ההלכה) וכן את האחרונים(פסקי ההלכה הסופיים).

יש הסבר כיצד פוסקים הלכה דרך שוטנשטיין? תוכל להסביר לי בבקשה? אני לא מעוניין רק בהלכה למעשה אלא בכל דרך הפסיקה הנכונה דרך הגמרא ראשונים ואחרונים.

ג. מה ההבדל בין הלכה למעשה? הלכה סתם?

ד. מהי הדרך הנכונה ללמוד את כל 15 החלקים של פניני הלכה? מה קודם? איזה ספרים? (יש באתר שלהם רשימת ספרים) אשמח אם הרב יכתוב לי רק לפי שמות מה הסדר הנכון להתחיל ללמוד את הספרים. הרוב זה על אורח חיים. בינוני יורה דעה - וקצת אבן העזר וחושן משפט.

אשמח לסרטון שמסביר. או להסבר מפורט. אשמח אם תתייחס בהסבר שלך בעיקר לפירוש שוטנשטיין ואיך פוסקים הלכה דרכו. כאשר בהערות יש את כל הראשונים והאחרונים.

ה. מדוע אין ספר של כל המצוות עם כל דיני המצווה (כל ההלכות היוצאות מהמצווה) בדומה למה שניסה להתחיל ספר החינוך. יש כבר הכל מבואר מה הבעיה לאחד את שני סוגי הספרים למצוות והלכה כגוף אחד בספר אחד? זה קשה? מדוע?

תודה רבה. !!

תשובה

שלום וברכה

א. אני לא יודע אם יצא ספר כזה מעודכן. בסופו של דבר, ברכות אינן משתנות משנה לשנה, ועדכון צריך כאשר יש מוצרים חדשים לחלוטין. סביר אפוא להניח שיוצא עדכון לאחר כמה שנים, אולם אני לא יודע.
ב. פסיקת הלכה דרך הגמרא והראשונים אינה מאפשרת קיצורי דרך. כדי להבין את מה שאתה מחפש אין דרך אחרת מאשר לעבור על השתלשלות הפסיקה: הגמרא, הרי"ף, הרא"ש, הרמב"ם, ועוד ספרים שעיצבו בסופו של דבר את הפסיקה. אתה יכול להיעבר בשוטנשטיין כדי לאסוף מידע על דרכם, וזהו לקט מצוין, ובסופו של דבר להבין את מה שהתחולל בדרכה של ההלכה, אולם אם אתה רוצה לראות את הדברים לעומק – צריך להכיר את ספרי המקור.
ג. יש בגמרא כמה מקומות שבהם נאמר כי כל עוד הרב לא פסק "הלכה למעשה" – זו אינה הלכה. הסיבה לכך היא שיש לפסיקת ההלכה רבדים שונים, למשל: הסוגיה בגמרא מביאה למסקנה מסוימת, וזו ההלכה. אולם, פעמים שפוסק ההלכה יאמר לא לנהוג לאור העולה מסוגיית הגמרא מסיבות הנוגעות לזמנו (למשל, הציבור עוד לא בשל לפסק זה, או שכעת המצב חמור מאוד ואי אפשר לנהוג לאור כל המנהגים) ואז הוא מורה הלכה למעשה – לעשות משהו אחר. על כן, לא די ב"הלכה" אלא זה צריך להיות "הלכה למעשה".
ד. אינני חושב שיש דרך אחת נכונה ללמוד את הספר "פניני הלכה". בדרך כלל, מתחילים ב"אורח חיים", ולאחר מכן ללמוד את מה שאתה רוצה להתקדם בו. כל אחד לפי דרכו.
ה. הספר על המצוות שאתה חולם עליו אינו יכול להיות ספר. הוא אנציקלופדיה. ככזו, היא תהיה פחות יעילה, כי אם אדם מחפש הלכה למעשה מה לעשות – הוא יעדיף למצוא את הדברים בספר הלכה, מסודרים לפי עקרונות ההלכה, ולא לפי סדר המצווה בתורה, בעיקר לא במצוות שחלקן מופיע בחומש אחד וחלקן בחומש אחר.


כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות