שאל את הרב

אשר נתן ללא מלכות בראש חודש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/03/16 03:40 כו באדר א'

שאלה

"בספר הבית היהודי בהלכות ראש חודש נאמר שבברכת המזון לא יאמר (בברכת אשר נתן וכו) ""שם מלכות"" לא בפתיחת הברכה ולא בחתימה. (כף החיים סי' קפ""ח ס""ק ל""א, ושכן משתמע מדברי הרמב""ם ומרן וסב""ל)

1. על איזה משפטים בדיוק מדובר בפתיחת הברכה ואיזה בחתימה?

2. האם הכוונה שאומרים ""השם"" במקום ""אדני""?

3. מדוע זה לא מופיע בסידור, כי בדר""כ הנחיות של ר""ח בתפילה מופיעים בסידור."

תשובה

בס"ד
שלום רב,

ברכת "אשר נתן" נאמרת כהשלמה למי ששכח לומר 'רצה' בשבת או 'יעלה ויבוא' בחג או בראש חודש. ונזכר קודם שהתחיל ברכת הטוב והמטיב.
להלן ציטוט דברים מתוך שיעור של הרב אליעזר מלמד:
אפילו אם רק התחיל בברכת 'הטוב והמטיב', עליו לחזור לתחילת ברכת המזון כדי לאומרה כהלכה. ואין להסתפק בחזרה לתחילת ברכת 'רחם', מפני שאחר שהתחיל בברכת 'הטוב והמטיב' נחשב כמי שסיים לגמרי את ברכות המזון מהתורה, ואם לא יצא ידי חובתן מפני ששכח להזכיר את מה שהיה חייב להזכיר, צריך לחזור לתחילתן (שו"ע קפח, ו, באו"ה 'לראש').
ואם נזכר ששכח לומר 'רצה' או 'יעלה ויבוא' לפני שהתחיל בברכת 'הטוב והמטיב', תקנו לו חכמים נוסח ברכת השלמה שיאמר לפני שיתחיל בברכת 'הטוב והמטיב'. ואפילו במצב שהשוכח אינו חייב לחזור על ברכת המזון, תקנו חכמים לומר את ברכת ההשלמה. ומי שאינו יודע את נוסח ברכת ההשלמה, אינו יוצא באמירת 'רצה' או 'יעלה ויבוא' לפני ברכת 'הטוב והמטיב', וכשהאזכרה מעכבת יחזור לראש (ט"ז מ"ב יז, וע' בבאו"ה).
בשבת אומר: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית, ברוך אתה ה' מקדש השבת".
בראש חודש אומר למנהג ספרדים: "ברוך שנתן ראשי חדשים לעמו ישראל לזכרון", ולמנהג אשכנזים: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר נתן ראשי חודשים לעמו ישראל לזכרון" (שו"ע קפח, ז, מ"ב כה, ובאו"ה שם). אם חל ר"ח בשבת ושכח שניהם, כולל ר"ח עם שבת, ואומר: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית וראשי חודשים לזכרון, ברוך אתה ה' מקדש השבת וישראל וראשי חודשים" (שו"ע קפח, ז, מ"ב ל, כה"ח לח).
ביום טוב אומר: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר נתן ימים טובים לישראל לששון ולשמחה את יום חג (פסח/שבועות/סוכות) הזה, ברוך אתה ה' מקדש ישראל והזמנים". בחול המועד, במקום "אשר נתן ימים טובים" אומר: "אשר נתן מועדים". ולמנהג ספרדים, בחול המועד כמו בר"ח אינו אומר שם ומלכות ואינו חותם.
ואם חל יום טוב בשבת ושכח לומר שניהם, אומר: "ברוך... שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית וימים טובים לששון ולשמחה את יום חג (פסח/שבועות/ סוכות) הזה, ברוך אתה ה' מקדש השבת וישראל והזמנים".
מתוך
http://www.yeshiva.org.il/midrash/9280

'שם ומלכות' = לומר בברכה את המילים "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם".

כתבות נוספות