שאל את הרב

המדשי''ת לא סמכותית - ואני הופכת למדריכה ה"רעה"!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/01/16 21:16 כד בטבת התשעו

שאלה

אני מדריכה של כיתה ה'.. יש לי מדשי"ת אבל הרבה פעמים היא מפחדת להעליב את החניכות אז היא לא מעירה להם ומציבה להן גבולות.. יצא שהיא הפכה להיות חברה שלהן.. כל פעם אני צריכה להעיר ולשלוט על המצב, ואני מרגישה שאני יוצאת קצת "הרעה" לעומתה.. דיברתי איתה המון פעמים והיא לא משנה את זה.. מה לעשות??

תשובה


שלום.

את נוגעת בשאלתך בדילמה קבועה שיש למדריכים, כמו גם למורים ואפילו להורים רבים: איך מאזנים בין הדמות הבוגרת וה"רעה", כפי שאת מכנה זאת, לבין הדמות החברית והידידותית? יותר מזה: עצם העובדה שאת עסוקה במציאת האיזון בין שני הצדדים מעידה על כך שאת מדריכה מודעת ומקצועית. ייתכן שהחברה שלך פשוט עושה מה שמרגיש לה הכי נוח ומתגמל, כלומר להיות "חברה". אבל כמו במקרים רבים אחרים, מה שנוח ונעים – הוא לא בהכרח הדבר הנכון לעשות.


אמנם נכון ששני מדריכים אף פעם לא יכולים להיות מתואמים ומאוזנים לחלוטין ביניהם. אבל מהתיאור שלך נדמה שבניגוד אלייך, החברה שלך ויתרה לחלוטין על הניסיון לאזן ולהיות מתואמת איתך. העובדה שהיא ערה לכך שאת לא מרוצה מהמצב אבל לא משתפת פעולה ולא מתחשבת בדעתך, מחזקת את התחושה שאת זקוקה לעזרה מחוץ למעגל המצומצם של שתיכן.


ולכן אני מציע לך לשקול לפנות אל הקומונרית שלכן, שמתוקף תפקידה אחראית על הצוות. את יכולה להסביר לה את המצב ולבקש ממנה לעזור. ייתכן שכדאי ששתיכן תשבו לשיחה משולשת עם חברתך, ותחשבו יחד על פתרונות ספציפיים. למשל, אולי החברה שלך מעדיפה לא לעסוק במשמעת בשעת התפילה, אבל מוכנה לעזור לך לדאוג שיהיה שקט בשעת הפעולה. כדאי להציע לה כמה אפשרויות שבהן היא כן לוקחת חלק בהצבת גבולות לקבוצה, אבל בדרכים שהיא מעדיפה, שמתאימות לה אישית. דוגמא נוספת: אולי היא מעדיפה לשוחח בצד ובנפרד עם חניכות שעוברות על כללים, ומאוד לא מוכנה לעשות "נו נו נו" לכל הקבוצה. וזה משהו שאפשר לקבל ולעבוד איתו.


בכל מקרה, כדאי לבקש מהקומונרית שתסביר לחברתך, שחלק מדרישות ההדרכה היא לתקשר עם המדריכה שאיתך. היום זה נושא המשמעת ומחר זה נושא אחר. בלי תקשורת בין המדריכות של הקבוצה, עלולות כל הזמן לקרות תקלות שמגבילות את הפוטנציאל שלנו לנהל את הקבוצה ולהגיע להישגים. מדריכות שלא מצליחות לכבד זו את זו, לדבר, להקשיב ולהתחשב, מתמודדות כל הזמן לא רק עם החניכות אלא גם עם הקושי לפעול יחד, וזה כבר עומס שבאמת קשה לעמוד בו.

בהצלחה רבה!

אוהד

ohad@makshivim.org.il

כתבות נוספות