שאלה
שלום רב,
שאלה שמעסיקה אותי לא מעט לאחרונה, ברשותכם.
אני נמצא כרגע בתהליך תשובה. התחברתי לתורת החסידות ובזו הדרך אני מנסה להתמיד. הוריי עלו ארצ מאוקראינה, ממקומות שזוהו כמעוזי היהדות והחסידות כמו ברסלב ואונגוואר. אני לא יודע בוודאות, אך יש להניח כי לפני השואה האיומה אני מצאצאי החסידים דוברי היידיש.
לעצם השאלה. כבעל תשובה אני נתקל בהרבה נוסחאות תפילה וכל נושא העדתיות לא מדבר אליי בכלל ולא משנה לי מאומה. תימני או פולני, כולנו בני אותו עם. הכל דברי אלוקים חיים. אך הנושא שאני רוצה לברר הוא הגיית התפילה, שמשתנה מכל עדה וכל נוסח. אני דובר מעט יידיש ומבין לגמרי את השפה. אך אינני בקיא בהגיית התפילה בעברית אשכנזית. עברית היא שפת אם, עברית ישראלית. אינני מדגיש את ח' וע' בתפילה, אך גם לא גולש כאמור להגייה אשכנזית. אני מתפלל בעברית ישראלית עדכנית מדוברת.
לעצם השאלה: האם אני נוהג נכון? מה ההגייה המקורית של התפילה? ומה ההבדלים (לא בין הנוסחאות, אלא בהגיית המילים)?
בתודה, שמעון
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
בנושא הגיית התפילה יש מחלוקת אחרונים, ולפי רוב הדעות נראה שאין דין שלא ליטוש מנהג אבות בהגייה, דהיינו נוסח התפילה הוא משמעותי אבל הגייה לא נחשבת ללא תטוש, מכיוון שבכל מקום ומקום הוגים אחרת, וכל ההגהיות נכונות לפי המנהג. לכן המשך עם נוסח ההגייה שאתה רגיל בו, אם תתחיל לשנות תתבלבל בתפילה ויצאו דברים מבולבלים, עדיף להגות בנוסח שבו אתה רגיל ומצוי ולא לשנות.
שבוע טוב
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ