שאל את הרב

עלות השחר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/12/15 08:42 יט בכסלו התשעו

שאלה

10323

לפי מה שהבנתי אם קמים לפני עלות השחר ורוצים ללמוד אפשר לברך ברכת התורה אף לפני עלות השחר.

שאלות:

1. האם נדרש לברך שנית את ברכת התורה לאחר עליית השחר, או שהברכה לפני עלות השחר תופסת לכל היום והלילה עד שנת הקבע?

2. בספר הבית היהודי, כרך א, עמוד כה, יש הלכה כח: "הניעור בליל הושענא רבא ובליל שבועות וכדומה, חייב לברך ברכות התורה לאחר שיעלה עמוד השחר וכן המנהג פשוט, ואין צורך לשומען מאדם אחר שישן".

a. האם הכוונה שאסור ללמוד תורה לפני עלות השחר כי לא ניתן לברך לפני עלות השחר את ברכת התורה בימים אלו?

b. האם נדרש לברך ברכות השחר בימים אלו גם לפני עלות השחר (כאשר אתה קם מוקדם ללמוד) וגם לאחר עלות השחר?

c. מה הכוונה במידה "וכדומה", על אילו ימים בדיוק מדובר כל השנה?

תשובה הרב גלעד שטראוס:

בדיני הושענא רבה ושבועות מדובר על מי שלא ישן בכלל.

אתה שואל על מי שישן בלילה וקם מוקדם לפני עלות השחר.

1. ברכת התורה בהשכמה, גם לפני עלות השחר, תופסת לכל היום.

2. אם חזר שוב לישון, צריך לברך שוב ברכות התורה.

3. תמיד מותר ללמוד תורה. צריך רק להקדים ולברך ברכות התורה.

4. מברכים ברכות השחר כשקמים מלאחר חצות הלילה (מלבד 'הנותן לשכוי בינה' - שמברכים רק בבקר או אם שמע תרנגול קורא).

'וכדומה' מדובר על מצבים שלא ישנים בכלל כל הלילה.

שאלה על התשובה:

לגבי ברכות התורה הבנתי הכל. לגבי שאר ברכות השחר:

1. אם קמים לפני חצות הלילה, מתי מברכים את ברכות השחר? האם צריך לברך שוב אחרת חצות?

2. אם קמים לפני חצות הלילה, מתי מברכים את ברכות התורה? האם הן שקמים ואז צריך שוב בחצות כדי שיתפוס גם ליום שלמחרת?

ציינת שאת "הנותן לשכוי בינה" מברכים רק מהבוקר. האם כוונתך שאם אני קם לפני עלות השחר אני מברך את כל הברכות למעט "הנותן לשכוי בינה" (בהנחה שאין פה תרנגול), ולאחר עלות השחר מברך רק "הנותן לשכוי בינה"?

תשובה

שלום וברכה

בחלק משאלות אלו יש עמדות שונות בין הפוסקים. אני כותב כמובן את מה שנראה לי מדבריהם:

א. אין מבכרים שנית ברכת התורה אם מברכים אותה לפני עלות השחר.
ב. מה שכתוב ביחס למי שנעור כל הלילה זו רק אחת העמדות. אנחנו לא נוהגים כך. בכל מקרה, בוודאי שמותר גם לשיטתו ללמוד לפני עלות השחר, אלא שעלות השחר מהווה לדעתו את חידוש היום המחייב לברך מחדש; כאמור, גם לשיטתו, מי שישן בלילה והתעורר קודם עלות השחר ורוצה ללמוד תורה – מברך ברכות השחר ולא מברך מחדש לאחר עלות השחר; יש שערים גם בלילות אחרים לתלמוד תורה, בין אם מדובר ב"משמר" בסוף הזמן, בימי חמישי בלילה וכדו'.
ג. אם קמים לפני חצות הלילה – יש דעות שונות, וכאן אני נוטה שלא יברך את ברכות השחר עד השחר. לעומת זאת, אם קמים אחרי חצות – מברך את כל ברכות השחר, ואין מברך שוב בעלות השחר.



כל טוב

כתבות נוספות