שאלה
10176# קראתי ברמבם בספר האהבה, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק שישי, הלכה ד, שאסור לאדם לאכול (מותר לשתות) בין עלות השחר לתפילת שחרית (הטעם הגאווה, שהוא מעדיף למלא צורכיו קודם קבלת מלכות שמים).
השאלה: ביום שבת מתפללים שחרית בבית הכנסת רק בשעה שמונה וחצי, ואני בדר"כ קם מוקדם באמצע שבוע להתפלל בנץ. ולכן ביום שבת אני מת מרעב ויש לי צורך לאכול משהו שעה לפני בית הכנסת, שזה יוצא בזמן שהרמבם אומר שלא לאכול.
האם ההלכה הזו קיימת היום, ואם כן, איך ניתן לפתור בעיה זו?
תשובה (כיפה הרב ברוך אפרתי):
ההלכה קיימת. אם לא תוכל להתרכז בתפילה ללא שתטעם משהו לפניה, מותר.
שאלה נוספת: ואם בכל זאת אני רוצה לאכול אבל לא לפנים משורת הדין, האם במידה ואני אקום מוקדם על מנת לאכול לפני עלות השחר (ולא אחזור לישון אלא אמשיך את היום) היא בסדר גם מבחינת הדין לכל אדם?
תשובה
בס"ד
שלום רב,
אכילה לפני עלות השחר בוודאי מותרת.
אפשר לחזור ולישון לאחר מכן.