שאל את הרב

צדיקות של חיות - האמנם?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/10/15 02:06 יג בחשון התשעו

שאלה

שלום הרב!

בפרשת נח בפרק ח פסוק יט כתוב: "כל החיה כל הרמש וכל העוף כל רומש על הארץ למשפחותיהם יצאו מן התבה". רש"י שם בד"ה "למשפחותיהם" כותב: "קבלו עליהם על מנת לידבק במינן." מעבר לכך גם במילים כל העוף למינהו פירש רש"י שמדובר בכל החיות שהיו כמו העופות מבחינת זה שלא שכבו עם חיות ממינים אחרים. נשאלת השאלה, האם קיים שכר ועונש על התנהגותם של חיות? ומעבר לכך, האם ניתן להניח שהחיות היו צדיקות ומתוך החלטה מושכלת או יראת שמיים החליטו שלא לבוא על מין שאינו מינם?

כדי להעניש על משהו, המעשה צריך לבוא מתוך בחירה. האם יש בחירה לחיות? הרי הם פועלים על פי אינסטינקטים, מה שייך בהם שכר ועונש?

שאלה זו כמובן רלוונטית בכלל להענשת החיות במבול, ואשמח להתייחסות גם ברמה הכללית אך גם בפשט לפסוקים הספציפיים שאליהם התייחסתי בתחילת השאלה.

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

אינני חושב שמדובר בדברי אגדה אלה על מושגי שכר ועונש, ועל בחירה חופשית של חיות.
אלו דימויים.
דימויים מושרשים באופיים של חיות, שמבטאים את העובדה כי על אף שלפני המבול הייתה תופעה של הזדווגות בין חיות שונות - היא לא קיימת יותר אחרי המבול.
אין לי כל יכולת, ולמעשה גם אין לי מוטיבציה, לבחון מה טיעון זה בא לומר במישור המדעי, כיוון שאיני חושב שהוא מדעי, אלא מבטא רעיונית את העובדה שזה עוד אחד מההבדלים הגדולים שבין המציאוצת לפני המבול ובין זו שאחריה.

כל טוב


כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368