שאלה
שלום רב ,בנוגע להשבת גזילה :
1 .לפני יותר משנתיים לקחתי בגד שמצאתי איפשהו בבית הספר בלי לדעת למי הוא שייך ,כיום הוא עדיין אצלי ,אני מתחרטת על המעשה ולא יודעת למי ואיך להחזיר את הגזילה .
2 .לאחרונה התוודעתי לכך שהעלמת מכס זה גזל מהמדינה והוא אסור ,יש ברשותי המון דברים שקניתי מחו"ל והסתרתי במזוודה מבלי לשלם מכס ,איך אוכל להחזיר למדינה ?
תודה רבה ,עילית
תשובה
בס"ד
שלום רב,
אני שמח מאוד לקבל בימים כאלה פניה אודות דרך תשובה.
חשוב מאוד לחזק את עצמך במידת הזהירות כדי שלא תחזרי בשום אופן למעשים חמורים כאלה.
את הבגד תחזירי למקום ממנו לקחת אותו. אולי הבעלים שלו יעברו שם ויזהו אותו?
אם יש מקום יותר בולט בבית הספר את יכולה לתלות שם את הבגד.
מבחינה הלכתית אם היית לפני גיל 12 יש מקום להקל יותר. בכל מקרה ראוי לתת לצדקה סכום זהה לערך של החפץ שגנבת.
עייני תשובה
http://www.yeshiva.org.il/midrash/16212
באשר לשאלה אודות העלמת מכס - יש באתר שלהם אפשרות של פניה ב'טופס פניה' - תשאלי אותם את השאלה ותקבלי תשובה מה לעשות.
אתר הפניות
https://taxes.gov.il/Pages/InfoTaxesGovIl/MAPAL.aspx