שאל את הרב

חרקים בעגבניות

חדשות כיפה רבני כושרות 22/07/15 10:30 ו באב התשעה

שאלה

בזמנו, ראיתי באתר כושרות סרטון שהראה נגיעות חרקים בעגבניות.

הסימן לכך היו קווים בהירים שמתמשכים ממקום חיבור העגבניה לגבעול, או מהצד הנגדי במקום שקליפת העגבניה אינה אחידה.

אני מבקש הסבר לגבי הנגיעות הזו משני טעמים; הראשון, במשך תקופה של שנתיים או שלוש שנים, שבה השתדלתי לקנות עגבניות חלקות יחסית, כאשר נתקלתי בסימנים הנ"ל קילפתי אותם עם סכין ומעולם לא הבחנתי בסימנים לנגיעות - לא התמשכות של מחילות לתוך גוף הפרי ובוודאי גם לא חרקים ממש.

שנית, בתקופה זו של שנת שמיטה, לעתים השוק מלא בעגבניות של יבול נכרי שמלאות בסימנים הנ"ל.

האם צריך להיזהר מכך? האם יש באמת חרק שיוצר את הסימנים האלו? ואם כן, האם ניתן להבחין בו וכיצד? והאם מבחינה הלכתית מדובר באיסור?

בתודה מראש,

תשובה

תודה רבה על ההערה וההארה.
ראשית לזיכוי הרבים נביא לינק לסרטון שציינת.
http://www.kosharot.co.il/show_hadracha.asp?id=52071

זה בדרך כלל סימן של נגיעות. ולכן במידה ויש סימנים אלו, צריך לבדוק את העגבניה.
אולם יתכן שמה שראית הוא פגם טבעי בפרי. במציאות כזאת יש לבדוק את בפרי ואם לא מוצאים נגיעות אז זה פגם טבעי בלבד ואין צורך להמשיך לבדוק את העגבניה.

כתבות נוספות