שאלה
האם מחשבות של בן אדם המחשבות שלו אם עצמו הם רצונו של השם?
כיאלו האם נגיד עכשיו אני חושב על משהו אני חושב על זה כי ה' רוצה שאני יחשוב כך או שזו הדעת שקיבלנו שאדם וחווה אכלו מעץ הדעת?
תשובה
שלום וברכה
העולם בו אנו חיים מתנהל במערכות שונות.
באופן פלאי, יש צד במחשבות שהוא הבחירה החופשית שלנו, ויש צד המחשבות שהוא עולמו של ריבונו של עולם.
ריבונו של עולם יכול היה להתערב בכל מחשבה ומחשבה שלנו. לא ייפלא מד' דבר. אולם הוא "החליט" לברוא עולם בו הוא צמצם את עצמו, ואיפשר לנו לחשוב, ולחיות לאור המחשבות שלנו.
על כן, אנו מתייחסים למחשבות שלנו כאל מחשבות שנוצרו מאתנו, ולא כאל משהו שהונחת עלינו, והקב"ה פועל בדרכים שלו.
כל טוב