שאל את הרב

לשון הרע על הישיבה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/07/15 01:46 כ בתמוז התשעה

שאלה

לרב שרלו שלום וברכה.

שאלה זו נכתבת כאשר אני נסער. מקווה שדברי יובנו כהלכה.

אני תלמיד בישיבת הסדר ואת הישיבה שלי אני מאוד אוהב וכמו כן אני מאמין בערכים שהיא מייצגת.

לאחרונה כמה חברים מהישיבה "פרקו את ליבם" על השיבה בפני ואמרו דברים קשים מאוד על הישיבה. עליי לציין שהם עשו זאת בנפרד וכל אחד על מקרה שונה אך המשותף לכל הסיפורים שלהם היה שהישיבה וההנהלה אינם מתנהגים כראוי כלפיהם – "יחסי אנוש" לא ראויים הגורמים לאותם תלמידים עוול. לאור תשובות שהרב כתב בנוגע לדיני לשון הרע השתדלתי לשמוע את הסיפורים הללו כתלונות אובייקטיביות בלבד אשר אינן מייצגות את כל האמת.

לצערי השבוע חזיתי בעצמי במקרה שהישיבה התנהגה שלא כראוי לאחד מתלמידיה ואני מרגיש שכבר אינני יכול "ללמד זכות" על הישיבה. לכאורה סיפורים אלו בכלל נוגעים לי - ולי לא עשו כלום, אך אני כואב ונסער שהישיבה שאותה ראיתי תמיד בתור מקום שמקרין אמת ומוסריות עושה מעשים כאלו. מה עלי לעשות? האם לפנות לראש ישיבה עם בקשות לדין וחשבון? איך הישיבה שלו מתנהלת ככה? איך אני יכול לעשות זאת מבלי להיות חוצפן, מבלי להעליב אף אחד ומבלי לומר לשון הרע?

תודה

תשובה

שלום וברכה

אני מבין היטב את נפשך הנסערת. יש אהבה עמוקה לישיבה בה לומדים, מכוח העולם הרוחני שהיא מעניקה, ודברי המשנה כי אביו מביאו לחיי העולם הזה ורבו מביאו לחיי העולם הבא הם לא רק אידיאולוגיה, אלא גם חוויית חיים עמוקה ביותר. כשחוויה זו נתקלת במצוקה מסוג שאתה מתאר - הנפש סוערת.
הן מבחינה אנושית והן מבחינה הלכתית נראה לי כי הדבר הנכון ביותר הוא לבקש פגישה עם ראש הישיבה, ולהעלות בפניו את הכאב ואת המצוקה. זו לא פניה לדין וחשבון, ואין בה גם חוצפה או עלבון. לא זו בלבד, אלא שפניה חוצפנית או תובעת דין וחשבון גם לא משיגה את מטרתה, כי נוצרים יחסי תוקפן ומתגונן ההופך בדרך כלל לתוקפן, ושום דבר טוב לא יוצא ממערכת יחסים כזו, שכאמור - היא גם לא נכונה הלכתית.
ברם, כאשר באים ומבקשים ללבן, מעלים את הדברים לא כהתקפה אלא כביטוי לכאב, ובאופן בו ברור שאין מדובר בשני צדדים עוינים - הנהלת הישיבה ותלמידיה - אלא כאנשים שנמצאים באותו צד של המטבע, ורוצים ללבן את הדברים שנעשים כדי להיטיב את המקום היקר לכל הצדדים - הדבר הוא נכון גם מבחינה הלכתית, וגם מבחינה אנושית.
אינני חושב שנכון להתייחס לפגיעה שנפגע בה אחת מתלמידי הישיבה כדבר שאינו נוגע לך. הוא נוגע לך גם בשל העובדה שאתה חייב לעמוד לימין הנפגע, וללכת בדרכי השכינה של "והאלוהים יבקש את נרדף"; גם בשל העובדה שאינך רשאי ללמוד בישיבה בה יסודות הצדק והמוסר אינם קיימים בה, ולהתעלם מדברי הנבואה הטוענים "למה לי רוב זבחכם" אם אין המקום מתנהל בדרכי הצדק והמוסר; גם בשל העובדה כי לימוד במקום בו אין אפשרות לביקורת על הנהלת הישיבה הוא חממה מסוכנת מאוד למערכת יחסים לא-ראויה, שאנו עוסקים בה בימים האחרונים, ושמכונה בשם "פרשת הרב מהצפון".


בחיזוק גדול, ובאמונה כי אפשר להצמיח מהמצב בו אתה נמצא צמיחה גדולה ומשמעותית.
שבת שלום

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368