שאל את הרב

תהלים לרפואה-דחוף מאוד!

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 21/09/03 09:25 כד באלול התשסג

שאלה

לכבוד הרב, שלום רב.

השאלה היא, האם הרב יכול להמליץ על מספר פרקי תהלים ספצפיים לרפואה (מיועד לציבור שלא יישב ארוכות, ואנו זקוקים למספר פרקים ספצפיים).

כמו כן, האם הרב יכול להמליץ במקרה של בעיה רפואית קשה מאוד (חולת סרטן שהרופאים על סף ייאוש ממנה) לאילו קברי צדיקים מומלץ לגשת במקרים כאלו. האם יש 'קברי צדיקים' מתאימים יותר מאחרים לעניין זה (בארץ). ומה דינם של מערת המכפלה, קבר רחל, הכותל וכדו' מבחינה זו (מסיבות טכניות יש לנו אפשרות לארגן יום אחד לכל היותר, בו יסעו האנשים להתפלל, כך שחשוב לי להבין את הסדר מבחינת עדיפות).

שוב, סליחה על הטרחה, אך הדברים דחופים מאוד.

תשובה

בס"ד

[תפילה לחולה]

א.
יאמרו ל"ז מזמורים אלו )שהם כמנין מילוי שם הוי"ה של ס"ג שמשם הרפואה והחיים והחסד(: כ, ו, ט, יג, טז, יח', כב', כג', כה' ל, לא, לב, לג, לו, לז, לח, לט, מא, מט, נה, נו, סט, פו, פח, פט, צ, צא, קב, קג, קד, קז, קטז, קיח, קמב, קמג, קכח.
ב.
אח"כ יאמרו בפרק קי"ט שהוא לפי אלף בית את כל הפסוקים משמו של החולה. כגון אם שמו יעקב יאמר: את שמונת הפסוקים של אות י', את שמונת הפסוקים של אות ע'. את שמונת הפסוקים של אות ק', ואת שמונת הפסוקים של אות ב'.
ג.
אח"כ יאמר: כל פסוקי האותיות מהשם קרע שטן בפרק קי"ט כנ"ל מכל אות שמונה פסוקים.

אח"כ יאמרו תפילה זו בכונה:

ה' ה' אל רחום וחנון ארץ אפיים ורב חסד ואמת נוצר חסד לאלפים נושא עוון פשע וחטאה ונקה
לךָ ה' הַגּדֻלָּה והַגּבוּרָה והַתִּפְאֶרֶת והַנֵּצַח והַהוֹד כִּי־כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ. לךָ ה' הַמַּמְלָכָה והַמִּתְנַשֵּׂא לכל לרֹאשׁ:

ואתה בידך נפש כל חי ורוח כל בשר איש. ובידך כח וגבורה לגדל ולחזק ולרפאות אנוש עד דכא, עד דכדוכה של נפש ולא יפלא ממך כל דבר, ובידך נפש כל חי. לכן יהי רצון מלפניך האל הנאמן אב הרחמים הרופא לכל תחלואי עמך ישראל הקרובים עד שערי מות, והמחבש מזור ותעלה לידידיו, והגואל משחת חסידיו, והמציל ממות נפש מרודיו, אתה רופא נאמן. שלח מרפא וארוכה ותעלה ברוב חסד וחנינה וחמלה
לזכר: לנפש פלוני בן פלונית, לרוחו ונפשו האומללה, ולא תרד נפשו לשאול, ותתמלא רחמים עליו להחלימו ולרפאותו ולהחזיקו ולהחיותו כרצון כל קרוביו ואוהביו, ויראו לפניך זכיותיו וצדקותיו, ותשליך במצלות ים כל חטאתיו, ויכבשו רחמיך את כעסך מעליו, ותשלח לו רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף, ותחדש כנשר נעוריו, ותשלח לו
לנקבה: לנפש פלונית בת פלונית, לרוחה ונפשה האומללה, ולא תרד נפשה לשאול, ותתמלא רחמים עליה להחלימה ולרפאותה ולהחזיקה ולהחיותה כרצון כל קרוביה ואוהביה, ויראו לפניך זכיותיה וצדקותיה, ותשליך במצלות ים כל חטאתיה, ויכבשו רחמיך את כעסך מעליה, ותשלח לה רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף, ותחדש כנשר נעוריה, ותשלח לה
ולכל חולי ישראל מרפא ארוכה, מרפא ברכה, מרפא תרופה ותעלה, מרפא חנינה וחמלה, מרפא ידועים וגלוים, מרפא רחמים ושלום וחיים, מרפא אורך ימים ושנים טובים, ויקוים בו )בה( ובכל חולי עמך ישראל מקרא שכתוב על ידי משה עבדך נאמן ביתך, ויאמר: אם שמוע תשמע לקול יהוה אלהיך והישר בעיניו תעשה והאזנת למצותיו ושמרת כל חקיו כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני יהוה רופאך: ועבדתם את אלהיכם וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך: לא תהיה משכלה ועקרה בארצך את מספר ימיך אמלא: והסיר יהוה ממך כל חולי וכל מדוי מצרים הרעים אשר ידעת לא ישימם בך ונתנם בכל שונאיך: ועל ידי עבדיך הנביאים כתוב לאמר ואכלתם אכול ושבוע והללתם את שם יהוה אלהיכם אשר עשה עמכם להפליא ולא יבושו עמי לעולם: דרכיו ראיתי וארפאהו ואנחהו ואשלם ניחומים לו ולאבליו: בורא ניב שפתיים שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר יהוה ורפאתיו: וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה: אז יבקע כשחר אורך וארוכתך מהרה תצמח: רפאינו יהוה ונרפא הושיענו ונושעה כי תהילתנו אתה:
לזכר: והעלה רפואה שלימה לכל מכות עמך ישראל ובפרט לפלוני בן פלונית רפואה שלימה לרמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, לרפאות אותו כחזקיהו מלך יהודה מחליו, וכמרים הנביאה מצרעתה, בשם השמות הקדושים של שלש עשרה מדותיך, אל נא רפא נא לפלוני בן פלוני להקים אותו מחליו זה, ולהאריך עוד ימי חייו
לנקבה: והעלה רפואה שלימה לכל מכות עמך ישראל ובפרט לפלונית בת פלונית רפואה שלימה לרמ"ח איבריה ושס"ה גידיה, לרפאות אותה כחזקיהו מלך יהודה מחליו, וכמרים הנביאה מצרעתה, בשם השמות הקדושים של שלש עשרה מדותיך, אל נא רפא נא לפלוני בן פלוני להקים אותה מחליה זה, ולהאריך עוד ימי חייה
חיים של רחמים, חיים של בריאות, חיים של שלום, חיים של ברכה, כדכתיב כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוספו לך, אמן סלה.

[שנוי השם]

מתפללים התפילה דלעיל לרפואת החולה, ואחר כך מוסיפים:
ואף אם נגזר עליו )עליה( בבית דינך הצדק מיתה שימות )שתמות( מחלי זה, הנה רבותינו הקדושים אמרו שלשה דברים קורעים גזר דינו של אדם, ואחד מהם הוא שינוי השם שישנו השם של החולה. וקיימנו דבריהם ונשתנה שמו, כי אחר הוא, ואם על )פלוני - השם הישן( נגזר הדין, על )פלוני - השם החדש( לא נגזר, לכן אחר הוא ואינו הוא הנקרא בשם הראשון. וכשם שנשתנה שמו, כן ישתנה הגזר מעליו מדין לרחמים, וממיתה לחיים, וממחלה לרפואה שלימה )לפלוני בן פלוני - השם החדש(, בשם כל השמות הכתובים בספר תורה זאת, ובשם כל השמות, ובשם כל המלאכים הממונים על כל הרפואות וההצלות, תשלח מהרה רפואה שלימה )לפלוני בן פלוני - השם החדש(, ותאריך ימיו )ימיה( ושנתיו )ושנותיה( בנעימים, ויבלה )ותבלה( בטוב ימיו )ימיה( ברוב עוז ושלום מעתה ועד עולם אמן סלה:



[מי שברך לחולה]
טוב לומר הפרקים
ט
יח
מט
ואחר כך:

מי שברך לאיש
מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקּדוֹשִׁים והַטּהוֹרִים, אַבְרָהָם יִצְחָק ויַעֲקֹב, מֹשֶה ואַהֲרֹן, דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, אֵלִיָּהוּ וֶאֱלִישָׁע, הוּא יבָרֵךְ ויִשְׁמוֹר ויִנְצוֹר ויַעֲזוֹר וִירוֹמֵם וִינָשֶׂא ויַעֲלֶה למַעְלָה הַשֵּׁם הַטּוֹב )פלוני בן פלונית(, הוּא וכל אֲשֶׁר לוֹ. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמּלָכִים בּרַחֲמָיו יִשְׁמרֵהוּ וִיחַיֵּהוּ, מִכּל צַעַר וַנֶּזֶק יָצִילֵהוּ, ויַאֲרִיךְ יָמָיו בּטוֹב וּשְׁנוֹתָיו בַּנְעִימִים.
לבחור: וִיזַכֵּהוּ הָאֵל לחוּפָּתוֹ בּחַיֵּי אָבִיו וּבְחַיֵּי אִמּוֹ.
לנשוי: ויִפְקדֵהוּ הָאֵל בּבָנִים שֶׁל קַיָּמָא.
לאבא: ויִשְׁמוֹר לוֹ הָאֵל בָּנָיו הַנּעִימִים ויִתֵּן לוֹ עוֹד אֲחֵרִים בּחַיָּיו.
לחולה: ויִשְׁלַח לוֹ הָאֵל רפוּאָה שׁלֵמָה בְּתוֹךְ כּל שְׁאַר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל בְּרְמַ"ח אֵבָרָיו וּבִשְׁסָ"ה גִידָיו. אֵל נָא רפָא נָא לוֹ, אֵל נָא רפָא נָא לוֹ, והַחֲלִימֵהוּ והַחֲזִיקֵהוּ והַבְרִיאֵהוּ והַחֲזִירֵהוּ לאֵיתָנוֹ הָרִאשׁוֹן, וכֵן יהִי רָצוֹן, ונֹאמַר אָמֵן.

מי שברך לאשה
מִי שֶׁבֵּרַךְ אִמּוֹתֵינוּ הַקּדוֹשׁוֹת והַטּהוֹרוֹת, שָׂרָה ורִבְקָה, רָחֵל ולֵאָה, מִרְיָם הַנּבִיאָה וַאֲבִיגַיִל ואֶסְתֵּר הַמַלְכָּה בַּת אֲבִיחַיִל, הוּא יבָרֵךְ ויִשְׁמוֹר ויִנְצוֹר אֶת הָאִשָׁה הַכּבוּדָה )פלונית בת פלונית( הִיא וכֹל אֲשֶׁר לָהּ. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמּלָכִים בּרָחֲמָיו יִשְׁמרָהּ וִיחַיֶּיהָ וּמִכּל צַעַר וַנֶּזֶק יָצִילָהּ ויַאֲרִיךְ יָמֶיהָ בּטוֹב וּשְׁנוֹתֶיהָ בַּנְעִימִים.
לבחורה: וִיזַכֶּהָ הָאֵל לחוּפָּתָהּ בּחַיֵּי אָבִיהָּ ואִמָּהּ.
לנשואה: ויִפְקדָהּ הָאֵל בּבָנִים זכָרִים שֶׁל קַיָּמָא.
לאם: ויִשְׁמוֹר לָהּ הָאֵל בָּנֶיהָ הַנּעִימִים ויִתֵּן לָהּ עוֹד אֲחֵרִים בּחַיֶּיהָ.
לחולה: ויִשְׁלַח לָהּ הָאֵל רפוּאָה שׁלֵמָה בְּתוֹךְ כּל שְׁאַר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל בִּרְנָ"ב אֵבָרֶיהָ וּבִשְׁסָ"ה גִּידֶיהָ. אֵל נָא רפָא נָא לָהּ, אֵל נָא רפָא נָא לָהּ, והַחֲלִימָהּ והַחֲזִיקַהּ והַבְרִיאָהּ והַחֲזִירָהּ לאֵיתָנָהּ הָרִאשׁוֹן, וכֵן יהִי רָצוֹן, ונֹאמַר אָמֵן.


[פדיון הנפש לחולה]
נוסח תפלה מספר "יוסף תהלות" להחיד"א זצוק"ל:
א.
יזהרו לעשות הפדיון טרם שיכביד חוליו ח"ו:
ב.
טוב לעשות הפדיון באשמורת סמוך לע"ה או בבקר אחר תפלה:
ג.
ויתרחק לעשות הפדיון בתחילת הלילה:
ד.
יקח מאה ושישים מטבעות כסף הגם שיהיה שוויים קל )קטן(, די שיהיו מספר מאה שישים. ותיבת "כסף" גימטריה מאה ושישים. גם "כסף" הוא רומז ל"חסד", ולכן טוב שיהיו מאה שישים מטבעות כסף ואם מטה ידו יכול לעשות ממאה שישים פרוטות נחשת:
ה.
מהמאה ושישים פרוטות ימנה במחשבה י"ז ויכוין לשם "אהוה" שהוא בדעת, ואח"כ ימנה במחשבה כ"א ויכוין לשם "אהיה" שהוא בבינה, ואח"כ ימנה במחשבה כ"ו ויכוין לשם "יהוה", וג' מספרים הנזכרים גימטריה "דין", ויכוין למתק הדינים, אבל המיתוק בכח ולא בפועל, ועל כן המנין במחשבה' מן השפה ולפנים במשוש היד לבד. ומטעם זה לא יערבם יחד רק כל מספר לעצמו כדי שלא יחבר מספר דין שהמיתוק עדיין בכח. ואח"כ ימנה' מן השפה ולחוץ סך הכל כמנין שם "אדני". וכשיגיע למנין ס"ד ימנה עוד אחד ויכוין "א" דין שבאות א' שהוא רחמים ממתיק הדין, ויערב הכל יחד כל המספרים הקודמים, והסך הכל, ועתה הוא המיתוק בפועל, ויוצא המיתוק' מן הכח אל הפועל ברחמים גמורים. ועוד. ימנה א"ל )שלושים ואחד מטבעות( הנשארים' מן המאה ושישים בסוד "חסד אל כל היום", ויערב הכל ביחד.
אח"כ יתפלל תפלה זו בכוונה:
יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו שתעשה למען קדושת שמותיך הקדושים והטהורים הנזכרים ונעשים פה ע"י פדיון זה, ותצרף מחשבה טובה למעשה, כי לך ה' החסד ותגביר חסדיך על דינך, ויומתקו הגבורות הקשות על ידי פלא העליון אשר הוא חסדים גדולים ורחמים פשוטים שאין בהם תערובת דין כלל, ויכבשו רחמיך את כעסך מעל פלוני בן פלוני שעשה פדיון נפשו והפריש ממונו לצדקה, ובכן יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו שיעלה לרצון לפניך ולפני כסא כבודך פדיון נפש אדם זה ,וילך לפניו צדקו למליץ טוב ויושר להמליץ טוב בעדו וללמד סניגוריא עליו, ויסתמו פי המקטרגים עליו ולא תעשינה ידיהם תושיה, ותחתור חתירה מתחת כסא כבודך לקבל עתירתינו ועתירת פלוני בן פלוני ויקויים בו מקרא שכתוב וצדקה תציל ממות. ובכן תציל נפשו ממות ולחיותו ברעב, ותצילהו מכל חולי, ומכל כאב, ומכל מיחוש, "ואל תתנהו בנפש אויביו" אויב פנימי ואויב חיצון, ומכל נגע ומחלה תפלטהו, ותבריאהו ותחלימהו ותרפאהו רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף ותחוננהו ותפדעהו מרדת שחת ותאמר: מצאתי כופר, ותבטל מעליו כל גזירות קשות ורעות )יכיון בשם קרע שטן(, ותגזור עליו גזירות טובות, ותקיים בו מקרא שכתוב יהוה יסעדנו על ער"ש דו"י )יכוין שיהיה עשר יו"ד בסוד והחכמה תחיה(:
אנא עשה למען רחמיך, ולמען אברהם אבינו ע"ה איש החסד ולמען יצחק אבינו ע"ה נאזר בגבורה, ולמען יעקב אבינו ע"ה כליל תפארת, ולמען משה רעיא מהימנא אחוז בנצח, ולמען אהרון כהנא רבא אחוז בהוד, ולמען יוסף הצדיק אחוז ביסוד, ולמען דוד המלך ע"ה אחוז במלכות, ותרחם על פלוני בן פלוני ותרפאהו רפואה שלימה לאורך ימים, ושנות חיים ושלום לעבודתך וליראתך, אמן כן יהי רצון:

*********

קברי צדיקים המתאימים.
כולם טובים - כמו שכתבת - על מנת להתפלל לאלוקים. אנחנו מקובלים שלמה שכתבת מתאים קברו של רבי אלעזר בן ערך הנמצא מול מושב עלמא בצפון.

רפואה שלימה

כתבות נוספות