שאל את הרב

דלתות פלדה הננעלות על ידי טריקת הדלת, יוצרות מפגע רעש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/04/15 22:44 כג בניסן התשעה

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

נתקלתי בתופעה שאין לי תשובה תורנית לגביה.

העניין הוא דלתות פלדה ניטרקות כגון פלדלת, רב בריח, חוסן וכו'.

בבניין בו אני מתגורר, בית משותף בן 4 קומות יש תופעה של טריקת דלתות הכניסה לדירות. כל שכן התקין לו דלת פלדה אשר ניתן לצאת מהבית ופשוט הוא טורק את הדלת בחוזקה וברעש מחריש אזניים ויוצא לדרכו. כך עושים 90% מדיירי הבניין.

שאלותי הן:

א) איך אנשים כל כך עצלנים לסגור דלת כמו בני אדם בשקט עם ידית ומפתח ולא ע"י טריקת הדלת ברעש גדול תוך מיטרד לכל השכנים?

ב)מה התורה יכולה להגיד על תופעה מכוערת שכזו שאני מניח שקיימת בבתי מגורים רבים?

ג) מה אחריות היצרנים ביצירת דלת כזו ההופכת למפגע רעש ולכלי נשק בסיכסוכי שכנים כאשר כל אחד טורק חזק משכנו ומתנקם בו כך? האם אין כאן עניין של לא תיתן מכשול בפני עיוור? הרי עצם זה שמייצרים דלתות כאלה אשר הנעילה שלהן היא ע"י טריקת הדלת אתה בעצם יוצר מפגע פוטנציאלי של רעש ונקמנות, לא כן?

אגב, כרגע אין שום חוק אזרחי שיכול למנוע את התופעה המכוערת הזו.

אשמח לשמוע את דעת הרב.

תודה.

תשובה

שלום וברכה

הנושא שאתה מעלה נראה פעוט, אולם הוא כבד משקל ביותר. שאלת ההתחשבות ומניעת הרעש והטירדה כלפי אחרים – היא חלק מהותי מעבודת השם, ולצערנו אנשים דשים את הדברים בעקביהם, ולא נותנים את דעתם לכך.
אולם, לפני התפתחות עוינות וכעס על התופעה – צריך לבדוק האם אפשר לשנות אותה. האם אפשר לכתוב מודעה עדינה ויפה, המעודדת אנשים שלא לטרוק את הדלתות, כי אם לסגור אותן בעדינות, ועל ידי כך לאפשר חיים של שלווה ושקט אצל אחרים ? זה הדבר הנכון ביותר לעשותו. התורה בוודאי מכוונת לתיקון הזה, והיא בוודאי מדריכה שלא לגרום למצוקה אצל אחרים.
אינני חושב שניתן להאשים את היצרנים ב"לפני עוור". אולם גם כאן, ניתן למצוא דרך להמליץ בפני היצרנים לחפש את הפיתרון הטכנולוגי, ועל ידי כך לשפר מאוד את יחסי בין אדם לחברו.


כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות