שאל את הרב

איך אני יודעת מה טוב בשבילי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/01/15 19:56 טו בטבת התשעה

שאלה

מה זה טוב? איך אני יכולה להגדיר לעצמי מהם דברים טובים בעולם ומה לא ?

איך אני יודעת מה טוב בשבילי כי לפעמים אני מבולבלת בנושא ועושה דברים לא כל כך טובים אז איך באמת אני יודעת מהו הטוב בעולם?

תשובה

שלום חברה יקרה,
את שואלת שאלה מאוד קשה וחשובה. ספרים שלמים נכתבו בניסיון לענות על השאלה מה הוא טוב. זאת שאלה מורכבת בעיקר בגלל שהרבה פעמים המציאות לא שחור לבן, וטוב של אחד בא על חשבון הטוב של השני. כולנו נסכים שאם יש לך מספיק כסף, לתת כסף לצדקה זה טוב. אבל מה אם אין לך אפילו כדי לתת אוכל לילדים שלך? זה עדיין טוב לתת צדקה? ואיפה עובר הגבול? מה אם יש לי מספיק כסף לאוכל, אבל לא לבגדים חדשים? אלה שאלות מאוד קשות ומורכבות, ולכן אני ממש מבינה את הבלבול שלך. גם אני מידי פעם שואלת את עצמי אם מה שאני עושה עכשו הוא טוב או לא. אני אתן לך דוגמא קטנה מהימים האחרונים: לפני כמה ימים הלכתי לאמא שלי לעזור לה לנקות לפסח. הייתי מאוד גאה בעצמי, וחשבתי שעשיתי מעשה טוב, אבל בערב, כשחזרתי לבית שלי, שעדיין לא התחלנו לנקות, בעלי הציג לי את הצד השני של התמונה, ואמר לי שאולי הדבר הטוב לעשות היה להישאר בבית ולדאוג קודם כל לבית שלי.
אז איך נדע מה זה טוב? קודם כל, חשוב לזכור שמותר לטעות. מותר לפעמים לנסות לעשות טוב, ולפשל, לאכזב משהו, לאכזב את עצמנו. זה לא נורא. העיקר שהכוונה שלנו תהיה לשם שמים. שהמעשה ינבע מתוך רצון לעשות טוב, ולא מתוך רצון לפגוע. וגם אם טעינו- אם זה היה מתוך רצון טוב, אז הטעות לא כל כך גדולה, ומי שמכיר אותנו ויודע את זה יסלח לנו.
שנית, אני מאמינה מאוד גדולה באינטואיציה. כן, התחושת בטן המוזרה והבלתי מוסברת . אני מאמינה שהבטן שלנו יודעת לומר לנו דברים כשהראש מתבלבל, ולפעמים היא תסמן לנו שהדבר הנכון הוא לעזור, גם אם זאת עזרה קשה ומעצבנת, ולפעמים להיפך- שהדבר הטוב לעשות הוא לדאוג לעצמי, והאחר כבר יסתדר לבד.
אל תשכחי שהטוב משתנה מאדם לאדם. לדוגמא: יש אנשים שמאוד אוהבים לארח. מבחינתם להזמין לארוחת שבת מישהו שהם לא מכירים זה כיף גדול. ברור שבשביל אנשים כאלה הכנסת אורחים זה הדבר הטוב לעשות. לעומת זאת, יש אנשים שלא אוהבים לארח, ובשבילם זאת טרחה גדולה וסבל. ברור לנו שאנשים כאלה לא צריכים לארח באותה תדירות כמו אנשים שנהנים מכך. לכן, קשה לי מאוד לתת לך תשובה אחת וכללית. במיוחד שאני לא מכירה אותך, ולא יודעת מה את אוהבת לעשות, ומה קשה לך. על השאלות האלה רק את יכולה לענות.
אבל למרות שאני לא מכירה אותך, אני יכולה לומר שרק מתוך השאלה עצמה אני רואה שאת אדם ישר ואמתי שרוצה לעשות טוב, ולכן אני גם סומכת עליך שאם תלכי עם האמת והאינטואיציה שלך תוכלי לעשות הרבה מאוד טוב.
בהצלחה,
יעל
yaelkagam@gmail.com

כתבות נוספות