שאל את הרב

הנהגת ה' בעולם

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/01/15 18:37 טו בטבת התשעה

שאלה

שלום ותודה רבה על העזרה שלכם! רציתי לשאול כמה דברים:

1. למה שלה' יהיה אכפת מהבני אדם?

2. למה אנחנו קוראים לעצמנו "העם הנבחר" ומחשיבים את עצמנו כעם הכי מיוחד? זה נראה לי גזעני.. וגם כל אדם אחראי על הרמה הרוחנית/מוסרית שלו בלי קשר אם זורם לו דם יהודי, נוצרי, צרפתי, ואפילו ערבי בורידים.. ברור שהחינוך והתרבות משפיעים, אבל גם משפחות גויות יכולות לחנך למוסר - אז למה אנחנו עדיין נהיה יותר טובים מהם או למה הם עדיין במעמד פחות מהיהודים?

3. "אין מקריות" -למה כל! דבר שקורה מייחסים לה'? אנחנו נמצאים בעולם טבעי אז מן הסתם שיקרו דברים טבעיים -רעים וטובים, כמו תאונות או זכייה בלוטו..

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. ד' הוא בורא עולם. כל הבריאה (לא רק בני האדם) יקרה וחשובה לבוראה. במושגים של בני אדם אפשר להשוות זאת לחשיבות ולחיבה שיש לכל יוצר כלפי יצירתו: כמו שהצייר אוהב את הציורים שלו והסופר את הספרים שלו.

2. לא אנחנו קוראים לעצמנו העם הנבחר. בורא עולם קורא לנו כך.
הוא לא בחר בנו כדי שנתגאה, להפך התכונה הנדרשת מאתנו היא ענווה.
משמעות הבחירה היא לדרוש מאתנו שניקח אחריות גדולה יותר להוביל את העולם בדרך ד'. כמו שבן בכור בבית אחראי יותר מכל האחים להיות נאמן לדרך של ההורים.
ודאי אין שום הצדקה לחשוב שכל היהודים כפרטים יותר טובים מהגויים כפרטים. הבחירה בנו מבטאת צפייה שהיהודים כקבוצה ירצו להיות טובים מאוד.

3. בנושא ההשגחה הפרטית יש דעות רבות ומגוונות. הרמב"ם במורה נבוכים מסביר בדומה לדבריך שהרבה פעמים קורים דברים בגלל שזו דרכו של עולם.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368