שאלה
היי
אני לומד עם בני (בן 6.5) דף ממסכות ברכות.(אם אני לא טועה דף כא)
מצוות עשה שהזמן גרמא
אשה פטורה ממצות עשה שהזמן גרמא אך חייבת בתפילה ואז נשאלת השאלה האם תפילה נחשבת כמצוות עשה שהזמן גרמא?
לא הצלחתי להבין את השאלה, ומה הקשר שלה לאשה ואיך הגיעו לשאלה.
אשמח אם אפשר לחדד לי את השאלה והתשובה
תודה
תשובה
שלום לך
הסבר
המשנה (בדף כ) אומרת שנשים חייבות בתפילה (בשונה מ'קריאת שמע') כיון שתפילה זה בקשת רחמים ואין לה זמן קבוע.
הגמרא מקשה שהרי בתהילים כתוב על התפילה 'ערב ובוקר וצהרים' ומכאן שלתפילה יש זמנים קבועים.
ומסיימת שעיקר התפילה היא בקשת רחמים שלה אין זמן קבוע.
להלכה
אשה חייבת בתפילה פעם אחת ביום.
מעיקר הדין מספיק שתפנה לקבה בבקשה (ואולי צריך גם שבח לפניה והודאה אחריה). למעשה בדורות האחרונים הנשים מתפללות לפחות פעם ביום תפילת שמונה עשרה.
בכל מקרה אין לה זמן קבוע והיא יכולה להתפלל כמעט בכל שעה שתרצה.
לגבי הגברים נאמר הפסוק בתהילים ועליהם חלה חובה להתפלל 3 פעמים ביום כנזכר שם.
הוספה
יש מחלוקת בין הרמבם לרמבן האם למנות מצוות תפילה בתרי"ג מצוות. שם לדעת הרמבם המצווה היא פעם אחת ביום ועיין שם.
הערה
אני חושב שהדרך הנכונה ללמוד עם ילדים הוא לימוד בקיאות של 4-6 סדרי משנה לפני לימוד גמרא.
בברכה ובהצלחה דוד לוי
098987548