שאל את הרב

שבת

חדשות כיפה הרב מוטי דשא 06/04/14 18:14 ו בניסן התשעד

שאלה

השתתפתי לאחרונה בשבת עיון, משותפת לשומרי שבת ולכאלה שאינם שומרי שבת. בכוונתי היה לשאול ישירות את הרב שהשתתף באותה שבת, וזאת מבלי כל רצון לקנטר או לערער חלילה, אלא מכיוון שהנושא מטריד אותי מזה זמן. מכיוון שהרב אינו מופיע ברשימה הנוכחית לא אזכיר שמו ואשמח להיענות ע"י כל רב הנוהג להשתתף באירועים כאלה.

ושאלותי:

1. האם רשאים המארגנים אירוע כזה, להזמין מרצה לשבת ביודעם שהמרצה יחלל את השבת בבואו לשאת הרצאתו ובחוזרו לביתו? (או - בשבת המאורגנת לקבוצה- להזמין נהג שיחזיר את הקבוצה לביתה עם צאת השבת, ביודעם שהנהג יחלל שבת ע"מ להגיע עם צאת השבת?)

2. האין פגם בהשתתפות באירוע כזה, כאשר המשתתף היושב לימינך שאינו שומר שבת, כותב לעצמו את תוכן ההרצאה או הערות שיבקש להעיר?

3. והאחרונה (שביחוד בה איני רוצה שתישמע ביקורת כל שהיא), האם מותר לי לשאת הרצאה באירוע כזה ביודעי, שלמעשה אני מכתיב את דברי למשתתף שאינו שומר שבת?

בכל הכבוד ובמחילה אם שאלתי שלא כהלכה, וחג כשר ושמח

תשובה

אכן. אין היתר להזמין מרצה לתת הרצאה בשבת, אם אני יודע שהזמנתי תוביל אותו לחלל שבת.
יכול להיות שלאותו מרצה שוריין חדר בבית הארחה, והוא הוזמן לשבת כולה, במקרה שכזה יש מקום להתיר. אולם באם הדבר לא נעשה כן, נדמה לי כי אין מקום להתיר זאת כלל.

הדבר נכון גם לגבי הנהג שאמור להחזיר את הקבוצה. אם הנהג יהודי, יש להזמינו לשעה שלא תחייב אותו לחלל שבת. (יש להעיר. קבוצה שמזמינה אוטובוס, אין היא בוחרת עם איזה נהג לנסוע. ואם הטיול בצפון והנהג שנשלח עליהם גר באילת אין צורך להמתין 7 שעות לאחר השבת. אולם יש להמתין זמן שיאפשר לנהג אחר של החברה, שגר במקום קרוב יותר להגיע לאחר השבת).

אם אדם מעביר הרצאה או שיעור בשבת, ויש מי שכותב את דבריו, אין המרצה עובר על איסור. בניגוד למקרים הקודמים שבהם אני מזמין אותו לחלל שבת, כאן אני מזמין אותו להאזין.

כתבות נוספות