שאל את הרב

שיטת רבדים 2

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 11/02/03 01:38 ט באדר א'

שאלה

שלום לרב.

האם מותר ללמוד בשיטת רבדים, מדוע הרב בלייכר והרב אבינר יוצאים כנגד השיטה בצורה חריפה?

תודה.

רועי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב.
שיטה זו מטעה והרבה טועים בה, היא נראית כשיטה המקילה על לימוד הגמ', אבל יש בה בעיה חמורה - בעלי שיטה זו אינם מאמינים בקדושתה של הגמ'. כמו ביקורת המקרא שמחלקת את התורה "צו לצו קו לקו", גם שיטה זו מחלקת את הגמ' ל-2: יש דברי אמוראים שזה אמת, שאר ה"שקלא וטריא" בגמ' הינה סתמא דגמרא ודברים אלו לדעתם סתם פלפולים בעלמא, תבניות חשובה לוגיות שאין להם נפקא מינה להלכה, ואין לנו התחייבות לקבל דבריהם ולשמוע להם.
כמובן שלפי שיטה זו (וכך הם מדריכים בשיעורים) אסוך ללמוד את פירוש הברטנורא למשניות כי דבר זה מעקם את פשט המשנה, דבר שכל הדורות וכל הרבנים הורו שחובה ללמוד.
כמו-כן בשיעורים בשיטה זו שהועברו ע"י ד"ר היימן הוא טוען שאין לברך ברכת התורה כאשר לומדים "סתמא דגמרא" - דהיינו: סתמא דגמרא איננה תורה שבע"פ ולכן אסור לברך עליה.
אדם שטוען דבר שכזה אסור לשמוע אותו ובטח ובטח שאסור ללמוד ממנו תורה!!
דבר זה ד"ר היימן מסתיר במאמריו אבל בשיעורים בע"פ הוא אומרו במפורש ולכן ישנם רבים ההולכים אחריו בלא לדעת מה קורה בפועל בשיעורים, ולאן שיטה זו חותרת.

אנחנו ממשיכי תורה שבעל-פה.
אצלנו כל הש"ס כולו אמת, אין מילה מיותרת, אנו רואים את הש"ס כאחדות אחת גדולה של המשכת תורה שבעל-פה בעם ישראל.
מי שמוריד את ה"שקלא וטריא" מן הגמ' וטוען שהיא איננה תורה שבע"פ, עוקר את הגמ' מעם ישראל.
"והאומר דבר לסתור קוצו של יו"ד מדברי התלמוד לא ייחשב בכלל חכמי ישראל" (לשון הנודע ביהודה אבן העזר סימן עט').

לכן, הוסיפו ולימדו גמ' ע"פ דרך אבותינו הראשונים והאחרונים אשר דייקו מכל מילה הכתובה בגמ' ולמדו את כל הגמ' באחדות אחת.
בברכה,
צבי קוסטינר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות