שאל את הרב

תפילה לשלום המדינה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 11/11/02 23:19 ו בכסלו התשסג

שאלה

שלום רב

לכבוד הרב,

רבה של עיה"ק צפת תובב"א

יש לי מספר שאלות לגבי מספר דברים בסידור "קול אליהו" אשר יש לרב חלק גדול בהוצאתו.

1. במקום אחד בסידור כתוב סממניה כשבמ"ם הראשונה צירי ובמקום אחר בחטף פתח. כיצד צריך לומר?

2. בקריאת שמע שעל המיטה כתוב שוידוי לא אומרים במוצ"ש ובמוצאי ר"ח (עד חצות). מה לגבי מוצ"ש ור"ח עצמם? ומה לגבי שאר הימים שאין אומרים בהם תחנון?

3. יש לי שני סידורים הנ"ל בבית. באחד מהם לא מופיעה תפילה לשלום המדינה בשבת. האם זה מכוון? מדוע?

בברכה

אלעד

תשובה

בס"ד

1- סממניה במ"ם הראשונה חטף פתח – במקום שכתבו אחרת זו טעות דפוס שכבר תוקנה בהוצאות הבאות.
2- במוצ"ש שהוא ר"ח - לא אומרים תחנון בק"ש שעל המיטה וכן בשאר ימים שאין אומרים בהם תחנון בתפילה – לא אומרים תחנון בק"ש שעל המיטה.

3- בענין תפילה לשלום המדינה.

יש כאלה שנוהגים לומר "תפילה לשלום המדינה", ויש כאלה שלא נוהגים לומר כן. מקור המנהג לתפילה זו הוא במנהג שהיה לאשכנזים לומר אחרי קריאת התורה "תפילה לשלום המלכות\הקיסר\המלכה וכד'. אתה יכול למצוא אותה בכל סידור אשכנזי ישן. לעומת זאת אצל סידורי הספרדים לא הופיעה תפילה כזו לשלום המלכות\הקיסר\המלכה וכד'.
כ"תחליף שמח" לתפילה הזו נכתבה ה"תפילה לשלום המדינה". רוב אלה שלא נהגו לומר "תפילה לשלום המלכות" – לא התרגלו לומר "תפילה לשלום המדינה". אלה שנהגו לומר "תפילה לשלום המלכות" –המשיכו לומר "תפילה לשלום המדינה". זה הוא עיקר הענין!! יש הרבה אנשים שהם אוהבי ארץ ישראל ועם ישראל ושייכים למהלך הגאולה של ישראל בכל מאודם ובכל נפשם ולא אומרים תפילה זו. עכשיו אתה מבין גם למה.
הענין הגדול שעושים ממנה כמה אנשים הוא ממש נגחני ופוליטי מה איכפת להם מה אני מתפלל? הרי אם מישהו לא מתפלל כלל זה לא מפריע להם, אבל ממש מפריע להם להסתכל לי בסידור לראות מה אני מתפלל ומה אני מדלג. אני לא מרגיש שום צורך לתת דין וחשבון לאף אחד בענין זה או בשאר העניינים האחרים שעליהם אני מתפלל.
אני אישית מאוד מאוד אוהב את המדינה ואני לא אומר את התפילה הזו. לא התרגלתי לכך ואני לא רואה שום סיבה לומר אותה. אני אומר "תפילה לשלום חיילי צהל" ומשתדל לומר תיקון חצות או תפילות אחרות שנהגתי בהם ונהגו בהם אבותי שכוללות את כל שאר הדברים שמנית לעיל. בסידור התפילה של מו"ר אבי יש תפילה אחרת שאותה נהגו לומר בבית הכנסת שבהם התפללתי והיא תפילה ארוכה לשלום המדינה – תפילה מאוד יפה לכשעצמה והיא כוללת את כל מה שכתבת לעיל.
אם אני נמצא בבית כנסת שאומרים "תפילה לשלום המדינה" – אני אומר אותה בחדוה. אבל לא רואה סיבה מיוחדת לשנות את המנהג בבית הכנסת שבו אני מתפלל. לכן בסידור אחד של הרב שהוצא על ידי מי שביקש תפילה זו– זה נמצא. בסידור אחר שהוצא למי שלא נוהג כן - זה לא נמצא.
מסקנא: אין שום בעיה עם אמירת תפילה זו: מי שרוצה – יאמר! מי שלא נוהג בזה – לא יאמר!
יש כאלה שלא אומרים "תפילה לשלום המדינה" בגלל סיבות פוליטיות שקשורות למחלוקות שהיו ביחס לציונות בתחילת דרכה של המדינה. היום אין לדעה זו שום מקום כלל וכי יש אדם שלא רוצה שלום, גאולה, עליה, הגנה על צהל. וכי יש אדם שלא רוצה שיהיה שכל לשרי הממשלה? וכי יש אדם שלא רוצה שתהיה הדרכה אלוקית לראש הממשלה?
מי לא רוצה בזה?
וכי כל אלה שלא אומרים תפילה זו בנוסח זה דווקא לא מתפללים לשלום המדינה?
לא מתפללים לשלום חיילי צהל?
לא מתפללים לעלית יהודים?
לא מתפללים לגאולה?
אנחנו מתפללים לכל אלה ומשתדלים שזה יהיה מכל הלב והנשמה.


בשולי התשובה ראיתי לצרף לך את התפילה לחיילי צהל בנוסח הארוך שנמצאת בכל סידור של קול אליהו.

מי שברך לחיילי צה"ל
נוסח ארוך.
מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקּדוֹשִׁים אַבְרָהָם יִצְחָק ויַעֲקֹב מֹשֶׁה ואַהֲרֹן. הוּא יבָרֵךְ ויִשְׁמוֹר ויִנְצוֹר וִיגַדֵּל למַעְלָה למַעְלָה אֶת כּל חַיָּלֵי צבָא הֲגַנָּה ליִשְׂרָאֵל. הָעוֹמדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ ועָרֵי אֱלֹהֵינוּ. מִן הַלּבָנוֹן ועַד גּבוּל מִצְרַיִם וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לבוֹא הָעֲרָבָה. בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. וגַם בּכל מָקוֹם שֶׁנִּמְצָאִים. לֹא יאֻנֶּה לָהֶם כּל רָע מֵעַתָּה ועַד עוֹלָם. אָמֵן כֵּן יהִי רָצוֹן:
וּכְשֵׁם שֶׁגּוֹנַֽנְתָּ בּמִלְחֶמֶת יהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן. ודָוִד בֶּן יִשַׁי ויוֹאָב בֶּן צרוּיָה ע"ה. כָּךְ תַּעֲמוֹד לִימִין חַיָּלֵינוּ ותִתֵּן אֶת אוֹיבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם תָּמִיד. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמרֵם ויַצִּילֵם מִכּל צָרָה וצוּקָה ונֶגַע וּמַחֲלָה וּמִמִּקְרִים רָעִים. וּמִכּל מִינֵי גזֵרוֹת קָשׁוֹת ורָעוֹת הַמִּתְרַגּשׁוֹת לָבוֹא בָּעוֹלָם. ויִשְׁלַח בּרָכָה והַצְלָחָה בּכל מַעֲשֵׂה ידֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם תָּמִיד וִיעַטּרֵם בּכֶתֶר ישׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תָּמִיד. וּבְכל אֲשֶׁר יִפְנוּ יַשְׂכִּילוּ ויַצְלִיחוּ וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב^:1 כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם. להִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹֽיבֵיכֶם להוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם: לֹא תַעֲרֹץ מִפּנֵיהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בּקִרְבֶּךָ אֵל גָּדוֹל ונוֹרָא: וּנְתָנָם ה' אֱלֹהֶיךָ לפָנֶיךָ והָמָם מהוּמָה גדֹלָה עַד הִשָּֽׁמדָם: לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ בִּפְנֵיכֶם פַּחְדּכֶם וּמוֹרַאֲכֶם יִתֵּן ה' אֱלֹהֵיכֶם עַל פּנֵי כל הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּדְרכוּ בָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם: יִתֵּן ה' אֶת אוֹיבֶיךָ הַקָּמִים עָלֶיךָ נִגָּפִים לפָנֶיךָ. בּדֶרֶךְ אֶחָד יֵצְאוּ אֵלֶיךָ וּבְשִׁבְעָה דרָכִים יָנוּסוּ לפָנֶיךָ: וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סבִיבוֹתֵיהֶם. ולֹא רָֽדפוּ אַחֲרֵי בּנֵי יַעֲקֹב: כִּי תַעֲבֹר בַּמַּיִם אִתּךָ אָנִי וּבַנּהָרוֹת לֹא יִשְׁטפוּךָ. כִּי תֵלֵךְ בּמוֹ אֵשׁ לֹא תִכָּוֶה. ולֶהָבָה לֹא תִבְעַר בָּךְ: וגַנּוֹתִי עַל הָעִיר הַזֹּאת להוֹשִׁיעָהּ. למַעֲנִי. וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי: כִּי מַלְאָכָיו יצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמרְךָ בּכל דּרָכֶיךָ: ה' יַאֲרִיךְ ימֵיהֶם בַּטּוֹב וּשְׁנוֹתֵיהֶם בַּנּעִימִים. וּרְפוּאָה שׁלֵמָה וּגְאֻלָּה קרוֹבָה. ויִשְׁמוֹר צֵאתָם וּבוֹאָם מֵעַתָּה ועַד עוֹלָם. אמן כן יהי רצון.

כתבות נוספות