הנהגה רבנית מאוחדת

ועד רבנים חדש שבראשו עומד הרב דב ליאור, מבקש להכתיב סדר יום הלכתי לציונות הדתית וליצור הנהגה רוחנית ברורה שתפסוק בעניינים ציבוריים

חדשות כיפה אורי פולק 21/03/11 00:00 טו באדר ב'

הנהגה רבנית מאוחדת
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

רבנים בכירים בציונות הדתית התאגדו באחרונה להקמתו של ועד רבנים חדש שיתפקד כבית הוראה וידון בנושאים עקרוניים העומדים על סדר היום הציבורי. הנימוק להקמת הועד הינה הסתלקותם של הרב אברהם שפירא זצ"ל והרב מרדכי אליהו זצ"ל - אשר פטירתם יצרה בציבור תחושה מסוימת של חוסר הנהגה והכוונה של רבני המגזר.

בראש בית ההוראה עומד הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע-חברון, הנחשב לפוסק הבכיר ביותר מבין חברי הועד. כמו כן חברים בבית ההוראה הרב נחום אליעזר רבינוביץ, ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב אליקים לבנון, הרב האזורי לשומרון, הרב דוד חי הכהן, רבה של בת ים, הרב מיכאל הרשקוביץ, רב היישוב נריה והרב שמעון כהן, רבה של באר שבע. לכיפה נודע כי אל הועד הוזמנו גם הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן, יחד עם הרב שמואל אליהו, רבה של צפת - אך השניים טרם קיבלו החלטה בנושא.

"אנחנו מבקשים להקים ועד רבנים רציני, משמעותי, שיוביל את הציבור הציוני-דתי ויתן לו "עמוד שדרה" וחוסן רוחני", מסביר לכיפה אחד מיוזמי הועד, הרב שלום בורשטין. הרב בורשטין מסביר כי רשימת הרבנים איננה סגורה וכי בבית ההוראה "מקווים לצרף רבנים נוספים ובלבד שהם גדולי דור, פוסקים רציניים ומשמעותיים העוסקים בעניינים ציבוריים".

הרב בורשטין טוען כי ועד הרבנים החדש איננו גוף מתחרה לארגון הרבנים הגדול "צהר", שכן "צהר עסוקים בעבודה חשובה הקשורה בפנייה אל הציבור החילוני. זו לא המטרה שלנו - אנחנו עוסקים בתוך הציבור הציוני-דתי ובכוונה להנהיג אותו מבחינה רוחנית והלכתית". בבית ההוראה, מסביר הרב בורשטין, יידונו נושאים הנוגעים לציבור, לעם ולמדינה "ותקבע דעה תורנית ברורה וכן יעדים ומשימות הראויים להיקבע על פי דעת תורתנו". בית ההוראה יקבל פניות ושאלות מהציבור.

עד כה ערכו הרבנים מספר מפגשים במהלכם הספיקו לדון בחשיבות העלאת המודעות לנושא השמירה על הזהירות בדרכים ועל תקנות התעבורה. כבר בתקופה הקרובה יתכנס הועד פעם נוספת כדי לעסוק בנושא הרווקות המאוחרת במגזר - ובחיזוק הנישואין והתא המשפחתי. "יש בציבור הדתי הרבה מאוד דעת תורה, אך כל אחד פוסק לעצמו וכל רב מפרסם את עמדותיו. חסרה הנהגה ברורה שתעשה סדר בדברים - ואת זה אנחנו מבקשים לפתור", מסכם הרב בורשטין.