פסק הלכה: אין לנטוש בבי"ח תינוק בעל מום

מדי שנה ננטשים בישראל כ-200 עד 300 תינוקות. בעקבות פניות של הורים. פוסקים כמו הרב יצחק זילברשטיין קבעו כי הדבר אסור למרות חששות של המשפחות כי זה עלול להוביל אפילו לפירוק המשפחה

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/06/17 10:05 י בסיון התשעז

פסק הלכה: אין לנטוש בבי"ח תינוק בעל מום
הרב שלמה עמאר, צילום: Hadas Parush/Flash90

על פי ההערכות של גורמי בריאות שונים, כ־300-200 תינוקות מושארים בבתי החולים בכל שנה. לפעמים מדובר בסיבות חברתיות וכלכליות, אך ברוב המקרים הסיבות הן מומים שבהם לוקה התינוק והחשש של ההורים מהטיפול בו. לקראת כנס שיקיים מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה) ביום שלישי הקרוב בבנייני האומה בירושלים, העבירו רבני המכון כמה שאלות הלכתיות לבכירי הפוסקים בישראל כגון הרב שלמה משה עמאר, הרב יצחק זילברשטיין ועוד. בין השאר, שאלו אם על פי ההלכה מותר לנטוש ילד בבית החולים, והעלו סיבות שנשמעו ממשפחות שונות שחששו שילד מיוחד כזה יקשה את חייהן ואפילו יגרום לפירוק המשפחה.    כך פורסם בישראל היום.

רב העיר ירושלים, הראשון לציון הרב שלמה עמאר קבע כי "בוודאי שזה איסור גמור לנטוש ילד". בדיון ההלכתי מתייחס הרב להבדל בין נטישה רגילה לנטישה בבית החולים וקובע כי "אם נוטשים ללא טיפול, הרי כמו שהיו הורגים בידיים. אך כשנוטש בבית חולים, אין בזה משום הריגה, אך הוא משליך אותם וגם את פרנסתם על הציבור ואינו רשאי לכך". 

הרב ליאור שגב ממכון פוע"ה אמר ל"ישראל היום" כי "יש גם את העניין המוסרי שאתה לא יכול להפיל על הציבור את הבעיות הפרטיות שלך". לדברי הרב, "פסק ההלכה מדרבן את הציבור לקחת אחריות ולעשות בדיקות לפני ובמהלך ההיריון. "יש מקרים שבהם אפשר לטפל במומים של ילדים". אל רבני מכון פוע"ה הגיעו בשנים האחרונות לא מעט שאלות הלכתיות בסוגיה. אחד ההסברים לכך הוא שנטישת התינוקות מוכרת גם אצל גורמים דתיים וחרדים בשל העובדה שאצלם נמנעים, על פי רוב, מלבצע הפלות וההתמודדות שלאחר מכן קשה.