מחצית מהצגות המקור בפסטיבל עכו השנה, הן של יוצרים דתיים

פסטיבל עכו לתיאטרון יכלול השנה 8 הצגות מקור ישראליות, 4 מתוכן של יוצרים דתיים. ההצגה "עד אשר נמצא מקום" שרוב שחקניותיה הן בוגרות מכללת אמונה, תוצג בפני נשים בלבד

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/10/17 15:07 יא בתשרי התשעח

מחצית מהצגות המקור בפסטיבל עכו השנה, הן של יוצרים דתיים
עד אשר נמצא מקום , צילום: שרה דיין

פסטיבל עכו ה-38 לתיאטרון בינלאומי אחר, יתקיים ב 7-10/10/17, חוה"מ סוכות. הפסטיבל חוגג השנה 38 שנים להיווסדו עם מופעים בועטים ונושאי אמירה חברתית מהארץ ומהעולם. כבכל שנה יתקיים הפסטיבל בחוה"מ סוכות, בנופיה הקסומים של העיר עכו היוצרים תפאורה מגוונת של היסטוריה בת אלפי שנים יחד עם נוף מודרני וחדש. כל אלו מספרים את סיפורה של עכו ותושביה  - יהודים וערבים, חילונים ודתיים, עולים חדשים וותיקים שחיים יחד בדו קיום של קבלה והכלה הדדית.

הפסטיבל יכלול מגוון אירועים ייחודיים: הצגות מיוחדות מהארץ ומהעולם, 30 מופעי תיאטרון רחוב חינמיים, מחול, מיצגים, מופעי מוסיקה, יריד אמנויות ועוד.  

אבידות

אבידות צילום: יוהאן שגב

השנה, מתוך 8 הצגות המקור שיועלו בפסטיבל, 4 הן הצגות של יוצרים דתיים:

ההצגה "תיקון חצות", שכתב וביים עמיחי חזן, מספרת על בית הכנסת בישוב "רוני ציון" ההופך לילה אחד לחדר בריחה עם שני פתרונות בלתי אפשריים. בחוץ היס"מ והבולדוזרים מחכים לאות, בפנים מלחמה בין אבא לבן, וחמישים תושבים. הצופים נדרשים ביחד לברר את הקשר בין אדם לאדמה,  בין גלות לגאולה ובין זעקה לדומיה.

ההצגה "עיר המזל", היא מחזה ע"פ ספרו של אלי ויזל, חתן פרס נובל לשלום. ההצגה מתרחשת בראשו של ניצול שואה שחוזר אל עיר המזל, עיר הולדתו בהונגריה. הוא בכלא. תא המעצר מאבד מיציבותו,  הוא הופך ומשתנה למקומות השונים בהם פעם היה אפשר לפגוש את אלוהים, וברקע צפים ועולים ניגונים של ילדות, של חצר חסידית, של קדיש, ושל כפירה. בין הקולות הוא מחפש את קולו של אלוקים, אלא שקולו של חוקר הונגרי חזק מכולם והוא דורש לדעת למה. המחזה משלב משחק, מוזיקה ובובנאות.כתיבה - אסף פרידמן, בימוי - עמיחי עזר.

ההצגה "אבדות" על פי ספרו של מיכאל שיינפלד, ובבימויו של אור נדב ארגוב, מספרת על יואב, סטודנט המתגורר עם דודתו הבודדה ועובד בחדר האבדות של תחנת הרכבת. חייהם של הדמויות משתנים באחת כאשר הוא מוצא בחדר האבדות חפץ המעורר לחיים סיפור ישן אשר נדחק אל תיבת הזיכרון. יואב נאלץ להכריע: האם אפשר לשנות את העבר? סיפור על החמצה כאב ובחירה, על כמיהה לשייכות וכמיהה לחיים.

ההצגה הרביעית היא "עד אשר נמצא מקום", בבימויה של עינת קירשנר-גולדברג ובהשתתפות השחקניות היוצרות והכותבות שירה כהנא, ליאת ליבוביץ, זהבית קרן ותמר פוגטש. זו היא ההצגה היחידה שתוצג בפני נשים בלבד. מתוך פלייר ההצגה: "את ילדה ועל מה שקרה לך נעלמו לך המילים, את לא מתחתנת ונהדפת בבושה, את אמא ויש לך קשיים ומפחדת להעלות אותם במחשבתך, יש לך תשוקות, רצונות, מאווים, חלומות והם חבויים מוסתרים אף מעינייך, שבויה בקליפות, בתפקידים, במסכות של סיפור חייך. אז אנחנו חולמות, מתבוננות, שרות, רוקדות, מתפללות, מאירות את הקולות מלידה עד אובדן מפגיעה עד חתונה… מסעה של נשמה בגלגולה כאישה, מבקשת לחיות בתוך ומעבר לזמן… למצוא מקום. תכנים אישיים ובדיוניים הנבנים דרך סגנון העבודה הייחודי, תיאטרון חי ססגוני ותוסס, מנעד רגשי רחב ושפע של הומור".

"במופעי פלייבק אנחנו נפגשות עם המון סיפורי נשים, בתוך זה גם הסיפורים האישיים שלנו. כששמענו על הפסטיבל, עניין אותנו ליצור הצגה שתעלה את התכנים האישיים והנשיים, שכל אישה שתשב בקהל תתחבר ותעבור מסע יחד איתנו". כך מספרת ליאת ליבוביץ', אחת מהשחקניות היוצרות של ההצגה. 

עד אשר נמצא מקום

עד אשר נמצא מקום צילום: שרה דיין

הבנתי שנפגשתן לראשונה בלימודים במכללת אמונה, וחזרתן למכללה לקראת החזרות לפסטיבל?

"שלוש מתוכנו בוגרות מכללת אמונה ממחזורים שונים, ואנחנו חלק מהרכב של קבוצת הפלייבק "מיידלע" שפועלת כבר עשר שנים. לקראת הפסטיבל מכללת אמונה פתחה לנו את שעריה ואפשרה לנו לעשות חזרות בסטודיו. זו תחושה טובה לחזור לבית ולקצור את הפירות מהמקום שבו צמחו הניצנים שלנו כיוצרות".

לשאלה מה מייחד אותן כיוצרות דתיות, ליאת עונה כך: "יוצרת היא יוצרת. אין הבדל בין יוצרת "דתיה" לכל יוצר אחר. כל אדם הוא יוצר ברמה מסוימת, ויש מי שמקדיש לביטוי מסוג זה את מרבית זמנו ומשתף אחרים בעולמו הפנימי. יותר יוצרים דתיים בתקופה האחרונה באים לידי ביטוי וזה קורה לא רק בתחום התאטרון. אמנם כיוצרת דתית יש פה הגבלה, אי אפשר לשחק בכל מקום ואי אפשר לעלות כל דבר ולא בכל צורה. יש הרבה נתונים שצריך להתחשב בהם, אבל תמיד כשמגבילים אמנים הם צריכים להוציא מעצמם רעיונות יותר יצירתיים. 

ובאשר להופעה בפני נשים בלבד, זה לא דבר חדש לנו בהרכב של הפלייבק ובהצגות אחרות. זה תמיד נהדר להופיע בפני נשים, יש בזה עוצמה וכח".

בהצגה יש הרבה הומור

"יש הומור עצמי ויש הומור המאפשר לנו לדבר על דברים כואבים בצורה שונה ולהעביר מסרים עמוקים יותר. יש גם הומור שמשמח את הלב נטו. לפעמים כשמביאים לקהל תכנים רגשיים, יש בהומור משהו מרכך המאפשר לקהל לצפות ולקבל ממקום פחות מתוח".

מה הציפיות שלכן מההצגה? מה מבחינתכן תהיה הצלחה?

"שההצגה תצליח לגעת בהרבה נשים מכל הסוגים והגוונים גם מחוץ לכותלי הפסטיבל". 

ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי מסר: "אני גאה ושמח לקדם, שנה אחר שנה, בניצוחו של המנהל האמנותי וצוות הפסטיבל, יצירות שפעמים רבות לא מוצגות על הבמות המרכזיות, אך יש בהן אמירה חברתית-ערכית. העיר עכו, המהווה בית ליהודים, ערבים, חילונים ודתיים, מקדמת ומקיימת אורח חיים ליברלי, מקבל ושוויוני בין כל חבריה".

מנהלו האמנותי של הפסטיבל, מוני יוסף, מנכ"ל המרכז לתיאטרון של עכו, שניהל את הפסטיבל גם בין השנים 2009-2012, שב להובילו: "פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר ממשיך לעודד יצירה עם נגיעות אקטואליות וביקורתיות למציאות המורכבת בהיבטיה השונים. אני גאה להוביל פסטיבל ליברלי שמאפשר ביטוי לזרמים רבים ומגוונים בציבוריות הישראלית ומרחבי העולם". 

מנכ"ל פסטיבל עכו, אלברט בן שלוש: "היסודות האיתנים של פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר, משקפים את הקשר ההדוק של עכו עם עולם התרבות בארץ ובעולם ומביאים כמדי שנה משב רוח מרענן וחדשני שאותו ניתן למצוא רק בעכו. התמיכה לה זוכים האומנים מצד עיריית עכו ומשרד התרבות- אין לה אך ורע בעולם התרבות הישראלי והבינלאומי. אני מודה לאיגוד מנהלי התרבות ברשויות המקומיות על התמיכה לה זוכה השנה פסטיבל עכו מצדו".


להנחה להצגה "עד אשר נמצא מקום" לקבוצה של 10 אנשים, ולהזמנת המופע ניתן לסמס או להתקשר ליאת: 0524419346

מחירי כרטיסים בפסטיבל: 20-75 ₪, הפצה ראשית –ברק כרטיסים, טל: 8384777 – 04