רות בנאי בראיון מיוחד ל'כיפה': "היה לי ברור שאני יהודיה ממעמד הר סיני"

עד היום, רות בנאי, אשתו של הזמר אביתר בנאי, לא נחשפה לציבור הישראלי ולא סיפרה את סיפורה. על ההחלטה לספר את הסיפור שלה, על היחס של החברה לגרים ומה חשבה על ישראלים לפני שפגשה את אביתר

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 12/07/17 10:09 יח בתמוז התשעז

רות בנאי בראיון מיוחד ל'כיפה': "היה לי ברור שאני יהודיה ממעמד הר סיני"
רות בנאי, צילום: באדיבות המצולמת

"גדלתי בדנמרק, כל החיים שלי חיפשתי משהו, ולא ידעתי מה. היה לי חוסר משמעות וחוסר שקט בחיים. הגעתי לניו יורק כי רציתי להכיר חיים אחרים, כחלק מהחיפוש התמידי שלי. בסופו של דבר הכרתי את אביתר בהופעה שלו בניו יורק . היה לנו קשר מרחוק ובסוף הקשר נגמר בחתונה בירושלים". כך מסכמת רות בנאי במשפט, את השינוי העצום שעברה בחייה. רות (42), אשתו של הזמר אביתר בנאי שחזר בתשובה, נולדה בדנמרק. היא התגיירה, נישאה לבנאי וכיום הם גרים בירושלים עם חמשת ילדיהם.

ביום חמישי הקרוב, תתארח רות בכנס בית שאן לזוגיות ומשפחה: "ביקשו שאבוא לספר את הסיפור שלי בהקשר של זוגיות ואהבה. הסיפור שלנו הוא סיפור על חיפוש וגם על אהבה, אבל אני הולכת לדבר בעיקר על הזוגיות שלי עם הקב"ה". 

את חושבת שיש קווים מקבילים בין זוגיות עם הקב"ה לזוגיות בחיים?

"בטח. אני לא רציתי להיות במערכת יחסים אם ה' לא בתמונה. אני החלטתי שאני לא רוצה בזה יותר. חשבתי שזה בלגן גדול מידי. החיפוש הביא אותי לה' בלי להיות יהודיה, הביא אותי לבורא עולם. לא רציתי סתם לבנות משפחה, שזה הדבר הכי יפה בעולם. רציתי קשר עם עומק. בלי זה משהו חסר, אחרי שנים הקשר לא מחזיק. אז הבנתי שאני רוצה זוגיות שהיא יותר מהזוגיות שאני ראיתי בעולם.

הייתי בכל מיני מקומות בעולם וביקשתי דרך. בסוף הגעתי לתורה ולהלכה ולעצה מאת ה' איך להיות זוג. בדנמרק יש הרבה אופנה, פילוסופיה, אמנות, אוכל. הכל מכוון לחיצוניות ולגוף. אף פעם לא התעסקתי בדת וזה לא עניין אותי, אלא פשוט נמאס לי מהשטחיות. עניין אותי עקרונית איך בונים אהבה ומה זו אהבה. מה שראיתי אז בגיל 24 היה ממש ריק. מסביבי ראיתי מאבק עם העולם הפיזי ותחושה שאין חוק חוץ מחוקי המוסר הבסיסיים. גם בדנמרק אחוז הגירושין גבוה, ואין דבק שמביא שני אנשים לצמוח ביחד ולשמוח באמת". 

נראה שאת קושרת מאוד בין יהדות לזוגיות.

"זה היה רק חלק מהתמונה. היו לי עוד הרבה שאלות. בעולם כולם מחפשים קשר ואהבה, ובלי רוחניות הקשרים האלו לא מחזיקים. אני חיפשתי עומק, אמת, שורש, בית. דווקא זוגיות לא חיפשתי כי ראיתי את הזוגיות בעולם הזה".

אנחנו מדברות הרבה על זוגיות. איך את ואביתר נפגשתם?

נפגשנו בהופעה שלו בניו יורק וראינו אחד את השני. אבל לאחר מכן לא דיברנו. עד שנפגשנו שוב עברו שנתיים שבהם עשינו שינויים בחיים שלנו, בלי לדעת אחד על השני. אני חיפשתי וגם הוא. בשנתיים האלו אביתר חזר בתשובה וגם אני עברתי תהליך".

רות בנאי

"אני מאמינה שגרים מביאים חידוש לעם ישראל"                                                                    צילום: צילום מסך 

אחרי שעברו כמה שנים מאז שהתגיירת, תוכלי לספר לי איך זה להיות גרה בחברה הישראלית?

"אני לא באמת יודעת כי אני לא יודעת מה אנשים חושבים בלב. לפעמים אני מרגישה שיש חשש, שלא בטוחים שזה אמתי. אני יכולה להבין את זה לגמרי, אחרי כל מה שעם ישראל עבר בגלות ומול עמים אחרים. מצד שני, זה לא עניין שלי, העניין שלי הוא מול הקב"ה. אני מאמינה שגרים מביאים חידוש לעם ישראל, אוויר רענן. כשיהודי רואה גר הוא רואה את הפלא שאנחנו חלק מעם ישראל. כל בוקר אני אומרת בתפילת שמונה עשרה "וְעַל גֵּרֵי הַצֶּדֶק וְעָלֵינוּ" ואני מרגישה כמו שני אנשים. אני מרגישה 100% יהודיה ולכן אני צריכה לכבד את הגר, ומצד שני אני גרה וזה מדבר עלי. במקרה שלי היה לי ברור שאני יהודיה ממעמד הר סיני. כשעבדתי עם ישראלים בניו יורק, המנהל שלי אמר לי כמה פעמים שאני יותר יהודיה ממנו, שיש לי גבולות ומוסר". 

בפעם הראשונה שרות פגשה ישראליים מקרוב היתה כאשר חיה בניו יורק: "לא היה קל. מצד אחד הם מאוד חמים, אבל מצד שני, חלק מהישראליים שפגשתי כשהייתי בניו יורק היו קצת אגרסיביים. אמרתי אז לאחותי שכדאי שלא תסתובב איתם... כשפגשתי את בעלי הבנתי שזה יכול להיות לגמרי אחרת, הוא אדם מאוד עדין. כשהגעתי לארץ והכרתי קהילות שונות, הכל השתפר, גיליתי שהישראליים הם מקסימים". 

את נשואה לאדם מפורסם, ובכל זאת עד עכשיו הציבור הישראלי לא נחשף אלייך. בזמן האחרון אנחנו רואים אותך בקליפים של אביתר, ועכשיו את מרצה בכנס.  מה הביא אותך להיחשף פתאום?

"ב-12 השנים האחרונות לא יצאתי החוצה בכלל. בזמן האחרון אני מרגישה שאני מוכנה לזה, שה' דחף אותי לזה. אני לא מרגישה שזו חשיפה, אני מרגישה כאילו אני מדברת עם המשפחה שלי. אם אנחנו פתוחים אחד לשני, אפשר ללמוד אחד מהשני. עד עכשיו גם הרגשתי שלא היה לי זמן לזה ולא היה לי מקום להכיל. עכשיו כשהילד הקטן שלי בן 6 וחצי, אני מרגישה שיש לי יותר פניות לזה".

מה תרצי שהקהל ייקח מההרצאה שלך, מהו המסר שאת רוצה להעביר?

"כששאלו אותי אם אני רוצה לספר את הסיפור שלי, תמיד אמרתי לא. כשהתחלתי זו הייתה הפתעה בשבילי וגם בשביל הקהל. אני הגעתי לעם ישראל כי אני מרגישה שיש לי קשר אישי לה', ואם אני יכולה לעזור לאנשים להרגיש יותר קרובים לשורש שלנו, לחפש קשר עם ה',  זו המטרה שלי. אם אני סתם מספרת סיפור בשביל העניין שבו, אני מרגישה שזה לא אמתי. מצד אחד אני מאוד רוצה לשפוך הכל מול הקב"ה, מצד שני אני אדם מאוד פרטי. אני רואה בזה שליחות. בשבוע הבא אנחנו נוסעים לשליחות בהודו, לעבוד עם קבוצות של ישראליים. עשינו את זה כבר כמה פעמים. מדובר בקבוצות של יהודים שלא יודעים מה זה תורה ומצוות וזה ממש מדהים. החוויה שהם עוברים מדהימה וגם החוויה שאנחנו עוברים. אנחנו מגלים את עם ישראל. אפילו שאין להם קשר בכלל ליהדות, יש קשר פנימי בין כולנו, בין נשמה לנשמה". 

 

הקליפ לשיר "פרגולה" של אביתר בנאי, בו מופיעה רות וגם הילדים. צפו:

 

כנס בית שאן לזוגיות ומשפחה, ייערך ביום חמישי הקרוב, י"ט תמוז, 13 ביולי, במרכז הנוער בית שאן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן