הרבנית הנקין נגד איום העתירה של הרבניות לבג"ץ

ראשת מדרשת נשמת, הנחשבת לאחת מחלוצות עולם לימוד התורה לנשים, לא חושבת שהדרך לביצור מעמד האשה בהלכה עוברת בבתי המשפט, "הדבר הזה הוא מיותר. זו לא הדרך המקובלת בהלכה. אפשר לבנות קונצנזוס רבני"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/03/18 14:47 ג בניסן התשעח

הרבנית הנקין נגד איום העתירה של הרבניות לבג"ץ
לא אהבה את העתירה לבג"ץ. הרבנית הנקין, צילום: אולפני חן-צלמים

בשבוע שעבר פורסם כי מספר רבניות פנו לרבנות הראשית בדרישה שיאפשרו להן להיבחן בהלכות נידה ולא, יעתרו לבג"ץ. נגד מהלך זה יצאה מי שנחשבת לאחת מפורצות הדרך בעולם לימוד התורה וההלכה לנשים, הרבנית ד"ר חנה הנקין.

"הדבר הזה הוא מיותר, ללא צורך ולדעתי גם לא טוב", אמרה ראשת מדרשת נשמת בכנס התורה שבעל פה במכללת אורות ישראל והוסיפה כי  עתירה לבג"ץ זו לא הדרך המקובלת בהלכה".

לדבריה, "עתירה כנגד הרבנות כדי לקבל הסמכה היא לא ראויה". עוד אמרה הרבנית הנקין כי עצם העובדה שלא ניתנת לנשים האפשרות להיבחן לרבנות אינה מבטל את עמלן בתורה. "הקמנו במדרשת נשמת לפני כעשרים שנה תכנית מתקדמת להכשיר נשים כ'יועצות הלכה' בהלכות נידה ובריאות האישה. העמל של יועצות ההלכה קיים במישור של קירוב נשים לקיום נכון של ההלכה וגם להנעים את חיי ההלכה ולפתור מצוקות של נשים".

בשבוע שעבר פורסם כי שורת רבניות שעוסקות בהלכות נידה ביקשו להיבחן במבחן הרבנות הראשית בנושא אך סורבו. "המצב הזה הוא אבסורדי ומייצר היררכיה פסולה, בראש ובראשונה מבחינה הלכתית, בין גברים ונשים", טענה אחת מהן, הרבנית שרה סגל-כץ. גורמים ברבנות אמרו בתגובה כי הם אינם "מוסד אקדמי" וכי המבחנים שלהם לא נועדו לבחון ידע אלא לצורך הסמכה.

דיקנית המכללה, הרבנית לאה ויזל

דיקנית המכללה, הרבנית לאה ויזלצילום: אולפני חן-צלמים

לצד דברי הביקורת על עתירה לבג"ץ, ציינה הרבנית הנקין כי המציאות שבה נשים תלמידות חכמים אינן משמיעות את קולן היא מציאות חסרה. לדבריה, כפי שיש "נזק כאשר תלמיד חכם שלא הגיע לדרגת 'מורה הוראה' פוסק הלכה, להיפך, יש החמצה כשתלמיד חכם שהגיע לדרגת 'מורה הוראה' אינו פוסק הלכה. היא ציינה שבחרה בשם 'יועצת הלכה' ולא 'פוסקת הלכה' ע"מ להביע עמדה של זהירות וצניעות מול עולם הפסיקה. לדעתה "יש היום נשים מלומדות שמסוגלת להשתתף בשיח ההלכתי, ואם לא תשתתפנה, אנחנו מאבדים הרבה".

עם זאת, היא חזרה שוב לנושא העתירה לבג"ץ ואמרה כי כשמתקרבים לעולם ההלכה צריך לעשות זאת תוך צניעות גדולה. "אני מודה לקב"ה שזכינו לנשות תורה שעוסקות בהלכה, ומנעימות לנשים אחרות את שמירת ההלכה. זכינו לאחרונה להוציא לאור ספר שו"ת ראשון בהלכות נידה שנכתב בידי נשים, בשם 'נשמת הבית', והספר זכה להסכמות וברכות נלהבות מצד גדולי הרבנים. אני חושבת שיש פה מסלול שאפשר ללכת בו והעתיד יורה דרכו. עלינו לצעוד מתוך נאמנות להלכה, מתוך יראת שמיים ולשרת את הציבור, ואני חושבת שסביב זה אפשר לבנות קונצנזוס רבני".

בכנס, שהתקיים במכללת אורות ישראל, נטלו חלק נשים בלבד והרצו בו מספר מרצות ורבניות כמו הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה, שלומית שילר, השופטת פנינה נויבירט, הרבנית מירב טובול כהנא ודיקנית הסטודנטיות במכללת, הרבנית ד"ר לאה ויזל, שאמרה בסיום כי "ב"ה זכינו להשתתפות מספר גדול של תלמידות חכמים, בעלות ידע רב, נאמנות להלכה ואהבת תורה שמדברות ומרצות בענייניות ובאהבה בשיח חכם". 

נשיא מכללת אורות ישראל, פרופסור יובל סיני התייחס לדבר קיום הכס ואמר כי הוא הפך לאבן שואבת לנשים אוהבות תורה שבעל פה. המכללה שמחה על הזכות לקיים את הכנס הארצי לתורה שבעל פה  שהמשכו יהיה בסוף השבוע בקמפוס רחובות".