מתי בפעם האחרונה עצרת להתפעם מבן/בת הזוג?

חנוכה הוא חג מיוחד המבקש מאיתנו לעצור, לראות את הניסים בחיינו ולהודות עליהם. הזוגיות שלנו היא אחד הניסים הגדולים בחיינו, ואריאל גולדמן מציע לנו להודות עליה ולהתפעם משותפינו לחיים

חדשות כיפה אריאל גולדמן 29/11/17 13:22 יא בכסלו התשעח

מתי בפעם האחרונה עצרת להתפעם מבן/בת הזוג?
להבין את הנס , צילום: shutterstock

הפשטות של חנוכה היא קסומה. צריך רק להדליק את האור. הדלקת את האור לשניה, ואתה בפנים. ואם אתה משקיע חצי שעה רק בלהיות מואר מהאורות העדינים: נחנכת. התחלת מחדש בדרך של אור. 

הדלקת הנר המשפחתית מעוררת בנו רצון מאוד חזק, שהבית שלנו יהיה באמת מקור של אור, ממנו מאירים החוצה ואליו חוזרים להתמלא. מעבר לסמליות של האור, האם יש דרך לחזור לראות את האור באנשים איתם אני חולק את חיי? 

 לצורך זה נתבונן בצד נוסף ומשמעותי מאוד שיש בחנוכה - הקביעה של חכמים שימי חנוכה יהיו ימי הלל והודאה. כפי שנראה, יש הבדל בין ההודאה של חג החנוכה לחגי "נס" אחרים.  

את החובה של ההודיה על נס חנוכה לומדת הגמרא מהפסוק "שאל אביך ויגדך", ציווי השונה באופן בולט מהחובה של פסח: "והגדת לבנך".
בפסח אתה צריך לספר לבנך על הנס, ובחנוכה אתה צריך ליזום: לשאול ולחפש את הנס.     
הנס של פסח הוא מוחלט וברור לעין כל, צריך רק לספר מה היה ואחרי שתשמע את הסיפור לא תוכל להתווכח עם העובדות. אין מקום לפרשנות, זה פשוט נס: היה לנו מאוד קשה, והקב"ה הפך את העולם על מנת להושיע ולעזור לנו.
בחנוכה הסיפור הוא לגמרי שונה. היכולת לראות את הנס תלויה בך: אם לא תיזום את השאלה, ובאמת תרצה להבין את הסיפור, לא בהכרח תוכל לראות שם את הנס, ולראות שלקב"ה היה מאוד חשוב לצאת מגדרו כדי לעזור לנו. 

הודיה שאחרי הנס והודיה שמחוללת את הנס

בעולם של חכמת הלב היהודית בעיקר אצל החסידים, מסבירים את זה ברמה נוספת של עומק - התקנה שחכמים תקנו, להודות על הנס, היא   לא תוצאה של הנס, אלא היא זאת שמביאה את הנס.
מה זה אומר?

זוהי תובנה מדהימה ומאוד רלוונטית לחיים שלנו:
כשנמצאים בהודיה עמוקה, ומצליחים להיכנס לתודעה של הודאה ולחווית מציאות אחרת, אפשר לזכות ולראות שלאורך כל הדרך ה' היה איתי, שהכל היה מכוון ומדויק בעבורי ולטובתי, ואז יש רגע של התפעמות  מהחיים שלי, לקלוט שהמציאות שלי באופן כללי היא נס. גם המצוקה שחוויתי וגם הדרך בה ניצלתי היא ייחודית ומתאימה למידות שלי ומכוונת להצמיח אותי אל גדולתי וייעודי. ההתפעמות הזו נוגעת בנס בצורה ישירה ועוצמתית.

לא סתם חנוכה הוא החג של הבית, כי בתחום הזוגי ההודיה הגורמת לראיית הנס היא מאוד משמעותית.
השאלה האם החיים שלך הם נס או לא, היא לב העניין, לב היכולת להתמסר לבניה ולצעידה הזוגית המשותפת.
בחנוכה מונחת הזמנה להתפעם מבן הזוג או מבת הזוג שלך,  מעבר להכרה ולשימת הלב לכל הדברים הטובים שיש בה או בו, ולחיות איכשהו עם השאר. ההודיה מאפשרת להרפות לשניה מהמרמור, הקושי או האטימות והאדישות, להשקיט את המרדף הפנימי האינסופי שדוחק אותנו לרצות משהו שלא באמת קיים, ולא באמת שייך לנו, ובמבט עומק לראות עד כמה בן זוגי ובת זוגתי הם  בדיוק בשבילי -

עד כמה ברוכה הנוכחות שלה בחיי, 
עד כמה טוב שהוא כזה כמו שהוא,    
להבין שמה שיש לי זה באמת נס.
ואפילו רק לשניה אחת  
להתפעם.


אריאל גולדמן הוא מטפל הוליסטי יוצר שיטת "פשוט לאהוב -  ליצירת קשר אוהב ושמח", הנחיה רוחנית לזוגיות מאירה. לקבלת סרטוני השראה ומידע על סדנאות ariel.goldman@gmail.com,  להנחיה זוגית או טיפול אישי 0524693331